Nye Veier vil bygge firefelts motorvei langs hele E18 mellom Langangen i Porsgrunn og Grimstad. Det kan gå mot Regjeringens ønske om å bygge smalere veier - eller færre felt.
NRK omtalte saken først.
– I planleggingen vår har det aldri vært noe annet alternativ enn fire felt for denne viktige vegen gjennom sørlige deler av Norge, sier Geir Gjervan, kommunikasjonsrådgiver i Nye Vegar til NRK.
Samferdselspolitisk talsperson i SV, Mona Fagerås, vil instruere Nye Veier til å bygge smalere E18 der det er mulig.
– Vi må huske på at transportsektoren står for om lag 30 prosent av alle klimagassutslippene i Norge, og disse skal ned, sier hun til NRK.
Den nye veinormalen innebærer at to- og trefeltsveier kan bygges der trafikken er opp mot 15.000 biler i et gjennomsnittsdøgn - mot 12.000 fra før. I tillegg kan skulderbredden på motorveier reduseres noe. Det åpnes likevel fortsatt for firefelts motorvei der trafikkmengden er over 8000 biler i døgnet.
Nye Veier fremholder at fire felt er den rette løsningen for E18 mellom Langangen og Grimstad.
– Vi har aldri snakket om to eller trefelts som en løsning for E18. Det er mange år til vi kan starte bygging på deler av E18, men når vi starter bygging, så er det med fire felt, sier Gjervan.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygard sier til TU at Nye Veier som følge av nye veinormaler har kunnet gjenbruke mye av eksisterende vei ved å senke planlagt fartsgrense til 100 km/h. Han påpeker at Nye Veier ikke trosser den nye veinormalen.
– På grunn av de nye veinormalene kan utbyggerne i større grad gjenbruke eksisterende vei. Vi sparer både matjord og natur og senker utslipp av svevestøv og mikroplast ved å åpne for at nye motorveier kan ha litt lavere fartsgrense og tilpasses terrenget, sier han.
Formelt planarbeid har enn så lenge ikke startet med strekningene E18 Grimstad-Arendal og E18 Gjerstad.
Strekningen E18 Rugtvedt-Langangen vil etter planen åpne i 2026.
Artikkelen ble oppdatert kl. 16 med ministerens kommentar.
Kollektivfeltet gjenåpnes for elbiler på E18