Frykten for aktivitetsfall etter 2009, som følge av finanskrisen, gjør at ordførerne i Hammerfest, Stord og Egersund krever at Aker Solutions får utbyggingsjobben for Goliat fremfor Sevan Marine.
Aker Solutions har klart å selge inn sitt Goliat-konsept som "det norskeste" i politikernes oppfatning, og oljeordførerne har nå fått med seg LO, næringsforeningen Petro-Arctic og flere fylkespolitikere med på laget, skriver Dagens Næringsliv.
80 prosent norsk
De hevder at Sevans flyteinnretning vil være et sørkoreansk produkt i forhold til Aker Solutions løsning. Sistnevnte oppgir at 80 prosent av innholdet i deres innretning skal være norsk.
– Anslagsvis vil 80 prosent av den totale verdiskapingen skje i Norge. Dersom det er ønskelig kan skroget like gjerne bygges i Finnmark som andre steder i Norge, sier Aker Solutions' kommunikasjonsdirektør Jannik Lindbæk til Dagens Næringsliv.
Politikk og proteksjonisme
Sevan-sjef Jan Erik Tveteraas er ikke begeistret for ordførernes virkelighetsbeskrivelse, og sier til avisen at de tre lignende flyterne som er bygget har hatt over 50 prosent norske leveranser i seg.
– Jeg vil anta at selskapene Eni og StatoilHydro legger pris og kvalitet til grunn, og ikke blander inn politikk og proteksjonisme i valget, sier Tveteraas.
Her er Sevan Marines 10-punktsliste over fordeler med deres løsning.