Etter et møte med Energibedriftenes Landsforening var Erik Solheim begeistret over muligheten til å få store deler av transportsektoren over til elektrisitet.
– Plug-in hybridteknologien gjør det mulig å redusere klimagassutslippene fra transport uten at det kreves store endringer i infrastrukturen. Vi må få omgjort avgiftsystemet slik at vi legger til rette for denne teknologien.
Jeg stor tiltro til at plug-in hybrider blir en viktig del av framtidens billøsninger, sier Erik Solheim til Teknisk Ukeblad.
–Må elektrifisere oljeinstallasjoner
Solheim tok imot EBL på sitt kontor for å høre hvordan energiprodusentene mener Norge kan redusere klimagassutslippene.
– Det er ikke bare innen transportsektoren elektrisitet kan bidra til CO 2-reduksjoner. Vi må raskt finne bedre løsninger for øke bruken av elektrisitet i forbindelse med olje- og gassutvinning. Det er også mye å hente på energieffektivisering, sier Solheim.
Trenger strømnett
Ifølge administrerende direktør i EBL, Steinar Bysveen, er det svært viktig at energisystemet tar høyde for det som kommer fram i tid. – Energien må være tilstede før vi får utvikling. Hvis ikke vil ingen ting skje, sier EBL-direktøren.
Han mener kapasiteten i strømnettet får for lite fokus i klimadebatten.
– Hvis vi skal ha mer elektrisitetsproduksjon, er det nødvendig å styrke el-nettet. Og dette er kanskje spesielt viktig i nord. Regjeringen har en politisk målsetting om utvikling i nordområdene. Denne utviklingen kommer ikke uten at energien er på plass, sier Bysveen.