INDUSTRI

Vil ha design inn i industrien

Camilla Aadland
31. aug. 2009 - 08:59
Vis mer

I fjor bevilget regjeringen 10 millioner kroner som skulle stimulere til økt bruk av design.

Størstedelen av potten har gått til programmet Design Pilot 09, som skal støtte bedrifter som ønsker å utvikle nye produkter eller tjenester med hjelp av designere.

– Vi inviterer bedrifter og offentlige foretak til å søke om midler til å sette i gang med en idéutviklingsfase, sier direktør Skule Storheill hos Norsk Designråd.



Får penger

Sammen med Innovasjon Norge og Forskningsrådet, står Norsk Designråd bak satsingen, som skal hjelpe eksisterende bedrifter til å tenke nytt.

– Mange programmer retter seg mot gründere, så vi følte tiden var inne til å satse på eksisterende bedrifter og hjelpe dem til å gå inn i et område som er nytt og uvant for dem. I og med at de får penger, blir risikoen lavere, sier Storheill til Teknisk Ukeblad.

Bedriften får halvparten av utviklingskostnadene dekket av programmet. Men det betyr ikke at de selv må ut med masse penger.

– Hvis de velger å bruke egne ansatte i prosjektet, kan lønnen deres omregnes i timepris, sier FoU-direktøren.



Kan gi nye markeder

Poenget med å bruke designere er å få hjelp til å tenke nytt og til å se nye bruksområder for produktene.

– Vi tror dette vil gi helt nye tanker. Designere er ofte flinke til å oversette informasjon og visualisere det, sier Storheill.

I første omgang skal pengene gå til idéfasen, men det er også mulig å søke om midler til videre utvikling av produktene. Målet er å nå bedrifter som selger til andre selskaper (B2B-bedrifter).

– Jeg har selv jobbet i industrien og sett hva design bidrar til. Det er en stor terskel å gå fra å aldri ha brukt design før, til å ta det i bruk. I prosjekter jeg har kjørt selv, har det gitt adgang til helt nye markeder. Vi kom frem til produkter med en helt ny verdi, fordi brukerne kom i fokus og produktet ble mer anvendelig, sier Storheill.



Samarbeid med ingeniører

Han nevner selskaper som Ulstein, Raufoss Water & Gas og Laerdal Medicals som eksempler på bedrifter som har tatt design i bruk på en vellykket måte.

– Vi vet at 80 prosent av næringslivsledere mener design er viktig for å styrke konkurranseevnen, men få tar det i bruk. Mange har ikke innsikt i hva design er, og tror det er stæsj og pynt det dreier seg om. Det gjorde det kanskje for 30 år siden, men i dag handler design om utviklingsprosesser. Designere har to fortrinn. De evner å sette seg i brukernes sted. Og de evner å beskrive ideen slik at du greier å ta stilling til den, sier direktøren.

Han tror designere og ingeniører kan utfylle hverandre i utviklingsprosessen.

– Om designerne får utfordre oppleste sannheter og introdusere nye tanker om hvordan ting kan løses, samtidig som ingeniørene bidrar med kompetanse på hvordan ting kan gjøres i praksis, så blir dette dynamitt, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.