NYHETER

Vil ha hengebruer på E39 i Møre og Romsdal

De to fjordkryssingene på E39 i Møre og Romsdal, Sulafjorden og Halsafjorden, skal skje over hengebruer.

Rune Hovda i Sweco viser midttårnet i en todelt hengebruløsning over Sulafjorden. Det er 734 meter høyt. Her er midttårnet plassert Ålesund for å gi en illustrasjon av størrelsen. Egentlig er det fire tårn i en konstruksjon plassert på 23 celler på havbunnen. Avstanden mellom hvert av tårnspirene er 110 meter, eller tilsvarende en fotballbane. (Foto: Kjell Herskedal)
Rune Hovda i Sweco viser midttårnet i en todelt hengebruløsning over Sulafjorden. Det er 734 meter høyt. Her er midttårnet plassert Ålesund for å gi en illustrasjon av størrelsen. Egentlig er det fire tårn i en konstruksjon plassert på 23 celler på havbunnen. Avstanden mellom hvert av tårnspirene er 110 meter, eller tilsvarende en fotballbane. (Foto: Kjell Herskedal)
Kjell Herskedal
17. des. 2015 - 15:48

Det synes klart etter at mulighetsstudiene for bruløsningene ble presentert torsdag.  Halsafjorden er det mest modne av de to prosjektene. Der går det mot en hengebruløsning på 2x2000 meter. Forprosjektet skal påbegynnes i 2016 og være avsluttet i 2017, opplyser seksjonssjef Jørn Arve Hasselø i Staens vegvesen Region Midt til Våre Veger.

 

Sulafjorden er mest krevende

Mer teknologisk utfordrende enn Halsafjorden er Sulafjorden på Sunnmøre, men også der er det fullt mulig å bygge bruer. Det er konklusjonen i mulighetsstudiene som nå er avsluttet.

Både Multiconsult og Rambøll/Sweco har vurdert ulike måter å krysse Sulafjorden på. Begge har landet på ulike hengebruløsninger som det mest realistiske. Begge mener det er teknologisk mulig å bygge en hengebru med to tårn ytterst i Sulafjorden, der bredden på fjorden er ca 2800 meter. Dette blir en vesentlig lengre bru enn alt som er bygd av hengebruer i verden i dag.

 

Vanskelig å fundamentere på 500 meters dyp

Likevel er det en løsning lenger inne i fjorden, der fjordbredden er ca 4000 meter som den mest aktuelle for konsulentselskapene som har vurdert de ulike alternativene.

Multiconsult presenterte et hengebru-alternativ med to flytende fundamenter i fjorden. Årsaken er at det er vanskelig å fundamentere på såpass store dyp som 400-500 meter. Flytende fundamenter vil gi bevegelser i konstruksjonen når det blåser og er mye sjø, men vil være en trygg og sikker konstruksjon, ifølge Multiconsult.



Rambøll/Sweco ser for seg en hengebruløsning med et spenn på 2000 m x 2, der et tårn i midten er plassert fast fundamentert på 450 meters djup. Den totale høyden på dette midttårnet er formidable 734 meter, en av verdens aller største konstruksjoner. Eiffeltårnet er til sammenligning 324 meter høyt.



Det er offshoreteknologi kombinert med kjent bruteknologi som gjør det teknologisk mulig å bygge en slik hengebru.



 

Rørbrua er lagt til side

Daglig leder i Hafast, Kjell Sandli, var noe overrasket over at rørbru-teknologien ser ut til å være lagt noe til side i begge de to mulighetsstudiene.



-Men det vi har fått presentert gir meg en god følelse for at prosjektet er løsbart. Egentlig er det vi har fått høre her i dag helt fantastisk, sier Sandli til Våre Veger.



Det ble opplyst av Rambøll/Sweco at en hengebruløsning kan bygges på 6-7 år. Sandli tror det kan være mulig å kjøre over Sulafjorden i 2026-27, og i alle fall ikke senere enn i 2032. Seksjonsleder Jørn Arve Hasselø i Statens vegvesen sier til Våre Veger at det nå er rimelig sikkert at det går i retning av en form for hengebruløsning over både Sulafjorden og Halsafjorden. For Sulasfjorden er det imidlertid usikkert om det ytre alternativet eller det noe lengre midtre alternativet blir valgt.

-Grunnforhold og økonomi vil bety mye for dette valget. Vi går nå over i konseptfasen. Mye vil avklares i løpet av 2016-17, sier Hasselø.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.