TUNNELER

Vil ha mer seismikk til Romsdalsfjord-kryssingen

Vegvesenet ber om tilbud på supplerende seismikk til den undersjøiske tunnelen.

16 kilometer undersjøisk tunnel og to kilometer bru må til for å krysse E39 Romsdalsfjorden uten ferger.
16 kilometer undersjøisk tunnel og to kilometer bru må til for å krysse E39 Romsdalsfjorden uten ferger. Illustrasjon: Statens vegvesen
22. juli 2019 - 12:53

Statens Vegvesen trenger ytterligere geofysiske data til detaljplanleggingen av fergefri E39 mellom Ålesund og Molde.

Etaten har derfor lyst ut oppdraget med å levere refraksjonsseismiske undersøkelser i forbindelse med byggingen av den undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden.

Tunnelen mellom Vestnes og Midsund vil bli 16 kilometer lang, men oppdraget som er utlyst innebærer cirka 9200 meter seismikk fra sjø og cirka 500 meter seismikk på land.

Supplerende seismikk

Oversiktskart over den planlagte E39-traseen. <i>Ill:  Statens vegvesen</i>
Oversiktskart over den planlagte E39-traseen. Ill:  Statens vegvesen

Det er allerede utført flere runder med seismiske undersøkelser i forbindelse med dette veiprosjektet, og disse nyutlyste undersøkelsene skal gjøres i hovedsak for å få parallelle linjer til tidligere seismikk, slik at man får best mulig oversikt over grunnforholdene i forbindelse med detaljplanleggingen av tunnelen.

Vegvesenet skriver i utlysningen at det også kan bli behov for seismiske undersøkelser på andre deler av E39-prosjektet mellom Ålesund og Molde neste år, og at det utlyste oppdraget i så fall kan bli utvidet.

Fristen for å levere tilbud på oppdraget er satt til 30. august.

Svære dimensjoner

E39-kryssingen av Romsdalsfjorden er en del av den planlagte fergefrie kyststamveien mellom Kristiansand og Trondheim, og er også første del av E39-utbyggingen mellom Kristiansund og Molde, som vil gjøre to fergesamband overflødige, redusere reisetiden mellom byene til en time, og gjøre de to regionene til et felles bo- og arbeidsmarked.

Den planlagte tunnelen skal få to løp med én kjøreretning i hvert løp, og en maksimal helning på fem prosent.

I tillegg til tunnelen, skal det også bygges en to kilometer lang hengebru mellom Midsund og Molde. Den blir Norges lengste bru, med et hovedspenn på 1625 meter, og kommer til å ruve med seilingshøyde på 70 meter og to 250 meter høye brutårn.

Beregnet totalkostnad for prosjektet er 13,2 milliarder kroner. Det er med i Nasjonal transportplan for 2018-2029, og byggestart er planlagt mellom 2024 og 2029. Byggetiden er beregnet til 5-6 år.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.