Statens Vegvesen trenger ytterligere geofysiske data til detaljplanleggingen av fergefri E39 mellom Ålesund og Molde.
Etaten har derfor lyst ut oppdraget med å levere refraksjonsseismiske undersøkelser i forbindelse med byggingen av den undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden.
Tunnelen mellom Vestnes og Midsund vil bli 16 kilometer lang, men oppdraget som er utlyst innebærer cirka 9200 meter seismikk fra sjø og cirka 500 meter seismikk på land.
- Ned fra 16 milliarder: Møreaksen blir billigere enn beregnet
Supplerende seismikk
Det er allerede utført flere runder med seismiske undersøkelser i forbindelse med dette veiprosjektet, og disse nyutlyste undersøkelsene skal gjøres i hovedsak for å få parallelle linjer til tidligere seismikk, slik at man får best mulig oversikt over grunnforholdene i forbindelse med detaljplanleggingen av tunnelen.
Vegvesenet skriver i utlysningen at det også kan bli behov for seismiske undersøkelser på andre deler av E39-prosjektet mellom Ålesund og Molde neste år, og at det utlyste oppdraget i så fall kan bli utvidet.
Fristen for å levere tilbud på oppdraget er satt til 30. august.
- Fergen som blir overflødig: Fjord1 tapte rettssaken om driften av Molde-Vestnes
Svære dimensjoner
E39-kryssingen av Romsdalsfjorden er en del av den planlagte fergefrie kyststamveien mellom Kristiansand og Trondheim, og er også første del av E39-utbyggingen mellom Kristiansund og Molde, som vil gjøre to fergesamband overflødige, redusere reisetiden mellom byene til en time, og gjøre de to regionene til et felles bo- og arbeidsmarked.
Den planlagte tunnelen skal få to løp med én kjøreretning i hvert løp, og en maksimal helning på fem prosent.
I tillegg til tunnelen, skal det også bygges en to kilometer lang hengebru mellom Midsund og Molde. Den blir Norges lengste bru, med et hovedspenn på 1625 meter, og kommer til å ruve med seilingshøyde på 70 meter og to 250 meter høye brutårn.
Beregnet totalkostnad for prosjektet er 13,2 milliarder kroner. Det er med i Nasjonal transportplan for 2018-2029, og byggestart er planlagt mellom 2024 og 2029. Byggetiden er beregnet til 5-6 år.
- 10.000 mer i året for pendlere: Vil ikke akseptere autopass-system på fergene