Da kommunal- og regionalminister Jan Tore Sanner (H) nylig var i Møre og Romsdal for å gi kommunene drahjelp inn i den siste fasen i arbeidet med å utforme en ny kommunestruktur, etterlyste Riise Samferdselsdepartementets deltakelse.
-Skal vi lykkes, tror jeg at Samferdselsdepartementet må knytte seg på reformarbeidet på en god måte, sa Riise.
Han berørte dermed noe mange ordførere land og strand tenker akkurat i disse dager: Å tenke større kommuner er ikke nødvendigvis noen vinnersak. Det må noen gulrøtter til for å kunne lykkes.
Lover økonomisk støtte
Jan Tore Sanner kunne love kommunene ulike former for økonomisk støtte når de har lykkes med å finne seg partnere, men bruer og tunneler måtte han henvise videre til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Det hjalp lite at Riise skrøt uhemmet av fergeavløsningsordningen som Sanner har bebudet gjennom revidert nasjonalbudsjett i år.
-Det var en innertier, sa Riise – som selv er ordfører i Hareid kommune, der folk er avhengig av ferge for å komme seg til fastlandet nordover mot Ålesund.
Noen begrensninger
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kan i et intervju med Sunnmørsposten fortelle at det vil ligge noen begrensninger i den beudede fergeavløsningsordningen. Tanken med ordningen er at pengene Staten bruker til å dekke underskuddet på driften av fylkesvegferger skal kunne brukes til å finansiere fjordkryssingsprosjekter. Som lederen av samferdselsutvalget nylig uttalte til Våre Veger, er håpet at disse pengene fra Staten skal kunne løpe gjennom en nedbetalingsperiode på inntil 40 år.
-Dersom en bru er nedbetalt med bompenger og fergeavløsningsmidler i løpet av si 20 år, er det ikke naturlig at staten fortsetter i la oss si 10 eller 20 år til å betale ut et beløp til svarende et underskudd i fergedriften, sier Solvik-Olsen.
Ordningen med fergeavløsningsmidler ligger under Kommunaldepartementet.
-Hvordan det blir, får Sanner svare for, sier Solvik-Olsen.
.