En tidligere ansatt i Norges Miljøvernforbund, Per Nordø, kjemper en hard kamp for å overbevise myndighetene om at vind vil gjøre Hardangerbrua til en fare for trafikksikkerheten.
Han har skrevet en rekke brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete.
I et brev fra april i år beskylder han den tidligere vegsjefen, Olav Søfteland, for å ha forsømt seg grovt ved ikke å drøfte vindproblematikken.
Vindtunnel
Prosjektleder for byggingen, Øyvind Søvik, avviser dette.
– Det foreligger meget god dokumentasjon. For det første ble det gjort vindmålinger over tid i god tid før prosjektet ble forelagt Stortinget. I tillegg er det gjort forsøk i vindtunneler og det er gjennomført en sårbarhetsanalyse, sier Søvik.
– Men vind vil alltid være et element man må ta hensyn til når vi bygger bruer, spesielt hengebruer. Sotrabrua er den brua som oftest er stengt på grunn av vind i Norge, selv om det bare er noen få timer hvert år. Hardangerbrua kan bli stengt, men først og fremst på grunn av campingvogner og biler med stort kapell. Det er mest vind om vinteren og det er da det er minst trafikk.
Grunnlag
I et brev til Samferdselsdepartementet 31. august skriver utbyggingsdirektør Lars Aksnes at ut fra de målinger som ligger til grunn for risiko- og sårbarhetsanalysen, vil det bare være et fåtall timer pr. år at sterk vind vil skape problemer for trafikkavviklingen på Hardangerbrua.
Samferdselsdepartementet har bedt om et grunnlag fra Vegdirektoratet for å svare Nordø.
To utredninger
Det foreligger to utredninger om vindforholdene, en fra Meteorologisk institutt og en fra Nutec.
Om Nutec-rapporten skriver Nordø i sitt brev at den ble "framtvunget av beredskapsansvarlig for samfunnssikkerhet".
– Nei, det stemmer overhodet ikke, sier fylkesberedskapssjef Arve Meidell hos Fylkesmannen i Hordaland.
– Det skjer til stadighet at vi har såkalte innsigelser til prosjekter, og ber om ytterligere opplysninger. Det er det som har skjedd her da vi ba om en vindrapport, og det er overhodet ingenting dramatisk i det, sier Meidell.
– Det verste som kan skje er at det blir noen liggedøgn for entreprenørene hvis det blåser for mye til at kraner og annet utstyr kan brukes, men heller ikke det er uvanlig når vi bygger større bruer, sier Søvik.