NLFs forbundsstyre har konkludert med at E134 og RV7/52 bør bli de nye hovedvegforbindelsene mellom øst og vest i Sør-Norge.
Viktige premisser i dette vedtaket er også at den pågående utbyggingen av E16 over Filefjell og gjennom Valdres må fullføres, samt at E134 må sikres gode forbindelser til Grenlandsområdet i øst gjennom oppgradering av RV36, og til Bergen/Stavanger i vest.
Godstrafikken på veg vil øke vesentlig de kommende ti-årene. NLF mener at det må være et helhetlig syn på vegutbyggingen i Sør-Norge. Dette er en viktig begrunnelse for også å sikre E16 en tilfredsstillende standard, selv om det nå skal velges to strekninger med karakteristikken «hovedvegforbindelser» mellom øst og vest.
Også ny kryssing av Hardangerfjorden
På vestsiden av Haukeliplatået/Hardangervidda tar NLF til orde for at det i tilknytning til utbyggingen også lages en ny forbindelse/krysning av Hardangerfjorden. Dette er viktig for å få maksimal utnyttelse av de investeringene som skal gjøres på Haukeli og for å minske kjøretiden til Bergen.
- NLF har etter en grundig behandling i organisasjonen nå fattet et fremtidsrettet vedtak, som dersom myndighetene følger det opp, vil føre til at vi får moderne og trygge forbindelser mellom øst- og vest sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.
– I tillegg legges det opp en hovedvegforbindelse over Haukeli med forbindelser til Bergen, Stavanger, Grenland og Oslo - som vil få ned kjøretiden og gjøre vegen kortere, tryggere, flatere og mer miljøvennlig.