Myndighetene må ta et oppgjør med avgiftspolitikken som stammer fra 1950-tallet, mener Moe.
Færre ulykker
- Slik det er i dag, har ikke de fleste råd til å kjøpe nye biler. Og nye biler vil føre til færre trafikkulykker, sier seniorforskeren, som for halvannet år siden skrev en forskningsartikkel som gikk på at en nyere bilpark i Norge ville ha spart mange liv i trafikken.
Han mener ulykkesstatistikken vil gå ned med nyere bilpark enn det som finnes i Norge i dag, selv om farten gjerne økes noe med ny og bedre bilteknologi.
- Ja, gevinsten med å ha nye, sikrere biler, er større enn tapet er ved å missbruke de gode kjøreegenskapene en moderne bil gir, fastslår Moe.
Ny politikk
Seniorforskeren etterlyser en holdningsendring hos norske myndigheter. Han mener det er viktig at vi får en helt annen politikk i forhold til sikkerhet i bilene.
- En moderne bil har det som kalles Caps (kombinert aktiv og passiv sikkerhet). Den passive sikkerheten betyr at bilen blir som en god hjelm når det først smeller. Den aktive sikkerheten, som for eksempel elektroniske førerstøttesystemer, bidrar til å forhindre at man mister kontrollen over bilen. Spesielt gjelder dette under vanskelige kjøreforhold når friksjonen på veien er lav, sier Moe.
Nytt avgiftssystem
Informasjonsrådgiver i finansdepartementet, Kjell Edvardsen, betegner Sintef-forskerens argument som velkjent. Han viser til at regjeringen kommer med en miljøvridning på avgiftssystemet for biler.
- Det vil si at nye, miljøvennlige, og dermed også mer trafikksikre biler blir rimeligere. Dette vil bidra til at bilparken skiftes ut. Men alt om dette vil komme i revidert budsjett som legges ut den 15. mai, sier Kjell Edvardsen.
Avdelingsdirektør John Arild Jensen i Samferdselsdepartementet er knappere i uttalelsene.
- Jeg ser ingen grunn til å kommentere dette, sier han.
Fnyser av myndighetene
Rådgiver for transport- og kommunikasjonsfraksjonen i Frp, Per Kristian Solbak, mener Finansdepartementet bløffer folket grovt, fordi de skal ha uttalt at summen av bilavgiftene skal innbringe like mye som før.
- Da blir det faktisk ingen reduksjon i bilavgiftene som skulle tilsi at vi får de positive effektene på miljø og trafikksikkerhet som en reduksjon ville ha gitt. Det verste som nå kan skje, er hvis folk lar seg presse til å kjøpe små, miljøvennlige biler med lavere avgifter. Da taper staten penger, og vi kan forvente at de vil øke hele avgiftsnivået for å sikre inntektene, sier Solbak.
Det lyktes ikke Teknisk Ukeblad å få kommentarer fra SV om saken.