– Vi trenger et nytt globalt lovverk før skip sendes gjennom passasjen på kommersiell basis, sier naturvernleder Maren Esmark i WWF til Dagens Næringsliv.
Isfritt
En rekke medier skrev mandag at det tyske rederiet Beluga ønsker å lede Asia-båtene sine gjennom den såkalte Nordøstpassasjen, i stedet for dagens rute via Suez-kanalen.
Nordøstpassasjen er havområdet mellom Russland og Nordpolen, og nye satellittbilder har vist at både denne og Nordvestpassasjen på andre siden nå er isfri, for første gang i historien. Å bytte til denne ruten vil gjøre seilasen fra Europa til Østen rundt 30 prosent kortere.
Les også:
Nytt regelverk
WWF-lederen sier til avisen at de forsøker å få innført et strengere regelverk i nordområdene. De mener Norges interesser står på spill.
– For å si det sånn: man lar ikke oljetankere seile kloss forbi Galápagosøyene. Arktis er ikke et farvann for amatører. Uten strenge retningslinjer er det svært risikabelt å tillate seilinger i dette området, sier hun.
Rapport
Esmark peker på en rapport fra Fridtjof Nansens Institutt som konkluderer med at dagens lovverk ikke holder mål for en framtid med økt trafikk når isen trekker seg tilbake på grunn av klimaendringer.
– Det finnes ingen bindende internasjonale krav om avstand til naturreservater eller andre miljøfølsomme områder i Arktis, og bruk av tung bunkersolje er fortsatt tillatt, påpeker hun.