– Dessverre fokuseres avfallsproblematikken noe ensidig. Man unnlater å se helheten. Myndigheter, organisasjoner og pressgrupper har funnet emballasje som et virkningsfullt verktøy til å fremme synspunkter innenfor miljøsektoren, konstaterer Olander.
Fungerer ikke alene
Emballasjen er den synlige delen av varen. De fleste har et forhold til den tross manglende kunnskap om emballeringskjeden og helheten. For emballasjen i seg selv fungerer ikke alene. Den er alltid knyttet til et produkt og er satt inn i en logistisk sammenheng. Produktets primærkrav er avgjørende for dens funksjonelle utforming.
Olander mener det blir feil når man mener at det enkelte emballasjemateriale skal vurderes på et selvstendig grunnlag. – Like feil blir det når miljøelementet benyttes politisk eller i industriell egeninteresse for å beskytte seg mot konkurranse. I Danmark har for eksempel aluminium som emballasjemateriale fått en meget høy avgiftsbelastning uten at dette synes miljømessig dokumentert.
– Bevarer ressurser
Emballasje er etter Olanders mening generelt ressursbevarende ut fra en helhetsvurdering. Under- eller feilemballering innebærer betydelig ressurssløsing.
– Emballasje er en viktig konkurranseparameter i kampen om å bli lagt merke til i vrimmelen av varer. Dagens varehandel foregår over store avstander. Forståelig nok ønsker forbrukerne tilfredsstillende varekvalitet hvor de enn befinner seg. Dette krever også mye av de emballasjeløsninger som velges. Tiden vi lever i, krever optimalt emballasjenivå på grunn av ulike distribusjonskanaler og pakkeløsninger, helsemessige og hygieniske faktorer samt ulike informasjons- og merkekrav, sier Olander.
Materialforbruket
Norge har et frivillig gebyrsystem for brukt emballasje som etter Olanders mening har utviklet seg tilfredsstillende, selv om han medgir at det fortsatt er en del å gjøre på området. Lavere forbruk av materialer er gjennom nye materialløsninger og emballasjeoptimering er en av utfordringene.
– Norge har gjerne ambisjoner om å være best i klassen når det gjelder miljø. Når emballeringskjeden skal diskutere den videre utvikling med Miljøverndepartementet, er det viktig at det er industriens og handelens representanter som fører disse samtaler på felles grunnlag. Klarer vi ikke å finne fram til en samlet plattform og felles argumenter, blir vi som den minste gutten i klassen – vi får juling av alle, sier lederen for Emballasjeforeningen