KeraNor på Alnabru i Oslo benytter avansert materialteknologi i produksjonen av keramiske filtre.
Det startet med produksjon av skivefiltre til væskefiltrering for nesten ti år siden, før nanoteknologi ble et moteord.
Nå vil de gründerne i den vesle bedriften at det samme porøse materialet skal brukes i batterier til hybridbiler. Og de sikter høyt. Etter hvert håper de å kunne produsere utrolige 100 millioner plater til batteriprodusenter og bilfabrikker.
– Vi har muligheten til å bli en viktig leverandør til denne nye bransjen. Platene våre kan gi batteriene økt effekt ettersom de er ekstremt tynne og porøse. Utfordringen er å lage plater som kan motstå svovelsyre. Dette krever et spesielt materiale, sier administrerende direktør Bernt Thorstensen i KeraNor.
Han er overbevist om at hybridbilen er fremtidens transportmiddel, både når det gjelder konvensjonelt drivstoff og når brenselcellene kommer for fullt.
Norge må satse på materialer
Thorstensen mener det er helt naturlig at det satses på materialteknologi i Norge.
– Norge har lang tradisjon med materialer, og på mange områder ligger norsk materialteknologi i verdenstoppen. Forskningsrådet har helt rett når de sier at materialkompetanse vil være avgjørende for næringslivet og den fremtidige industrielle verdiskapingen i Norge. Derfor må det satses tilstrekkelig på forskning innenfor dette feltet.
Basis for all produksjon
Doktoringeniøren er ikke i tvil om at etterspørselen etter avanserte materialer vil stige.
– Materialer er basisen i alle produkter, og svært mange andre teknologiområder bygger videre på materialkompetanse. Derfor vil materialteknologi være en sentral drivkraft i den teknologiske utviklingen. For eksempel gir arbeidet vårt med keramiske plater oss unik kunnskap om hvordan nanopartikler oppfører seg. Dette kan generaliseres til en rekke andre produkter og områder, sier han.
Bruker nanoteknologi
– Det originale i porøs keramikk er måten det er sintret sammen på. Vi bruker nanoteknologi for å designe materialer med spesielle egenskaper. Utfordringen er å lage et homogent materiale hvor alle hullene har eksakt samme størrelse, sier Thorstensen.