KRAFT

Vil øke dieselavgiften

Oljen fra Copaifera langsdorfi kan enkelt brukes som biodrivstoff i  dieselmotorer. Nå skal treet dyrkes også i Australia for å bruke oljen til miljøvennlig drivstoff.
Oljen fra Copaifera langsdorfi kan enkelt brukes som biodrivstoff i dieselmotorer. Nå skal treet dyrkes også i Australia for å bruke oljen til miljøvennlig drivstoff.
16. apr. 2008 - 07:19

Snuoperasjonen skyldes helt ny kunnskap. Biler med partikkelfilter slipper ut mer av den helseskadelige gassen NO2 enn biler uten.

Dette viser forskning i regi av det britiske miljøverndepartementet. NO2 er blant stoffene som gir størst risiko for helseskader.

Respekt for ny forskning

– Vi vil gå gjennom den britiske rapporten og vurdere om den skal føre til endringer. Det kommer hele tiden ny kunnskap på dette området. Vi har selvsagt respekt for ny forskning, sier statssekretær Geir Axelsen (Ap) i Finansdepartementet til Aftenposten.

Vet ikke helt når det vil skje

Regjeringen premierer i dag bilister som kjøper dieselbiler med partikkelfilter. De betaler 430 kroner mindre i årsavgift enn bileiere som kjører uten partikkelfilter.

I fjor utgjorde dieselbiler 73 prosent av nybilsalget, mot i underkant av 20 prosent før regjeringen la om avgiftene.

Det er uklart om en endring kan være på plass allerede i statsbudsjettet for 2009.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.