- Det er viktig å planlegge et motorvegnett som tar høyde for endringer i fremtiden – også når det gjelder fartsgrenser, sier direktør for planprosesser og samfunnskontakt, Finn Aasmund Hobbesland, til avisen.
Mens strekningen på E18 mellom Grimstad og Kristiansand har en fartsgrense på 100 km/t, vil Nye Veier i sin planlegging av Dørdal – Grimstad vurdere effekten av en fartsgrense som overstiger 110 km/t. Nye Veier har selv ikke fastsatt et bestemt tall, men har pekt på mulighetene i sin høringsuttalelse til det foreløpige utkastet til transportplan for Arendalsregionen.
Utfordringene med å øke topphastigheten, ligger bl.a. i utformingen av – og antall – kryss som skal bygges, samt kurvatur og valg av trase.
- Når vi planlegger ny infrastruktur som skal vare i mange år, er det viktig å tenke på framtida. Hvis vi eksempelvis ser 40 år tilbake i tid, var ikke 110 km/t en del av planleggingen. Dersom vi gjør dårlige valg i planleggingen dag, vil det kunne begrense handlingsrommet i framtida, presiserer Hobbesland.