Rushtidsavgift kan med dagens politikk kun brukes der det er lokalt ønske om det.
Men Navarsete vil i neste stortingsperiode åpne for bruk av tvang, melder Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
– Vi må være villige til å ta tøffere grep for å begrense veitrafikken. Det gjelder for eksempel køprising. Skal vi få til klimakutt på nasjonalt nivå, må vi ha åpning for tiltak som kanskje vil være upopulære blant noe velgere, sier Navarsete.
Navarsete er sterkt imot det enkelte trekker fram som et alternativ: høyere drivstoffpriser.
– Det vil ramme både næringslivet og distriktene ekstra hardt, mener hun.
Jubler
Dermed vil det kunne bli dyrere å kjøre bil for dem som ferdes i byer og kommuner med kø i morgen- og ettermiddagsrushet. Norges Naturvernforbund jubler over tanken på køprising.
– Det har vist seg at det tar for lang tid å kjøre frivillighetslinjen, sier forbundsleder Lars Haltbrekken.
Han mener regjeringen bør bruke tre-fire år til å ruste opp kollektivtilbudet. Det er samferdselsministeren også innstilt på
– Køprising kan ikke innføres uten at vi først har et kollektivsystem som fungerer, sier Navarsete.
– Knebler lokaldemokratiet
Norges Automobil-Forbund er langt fra like begeistret.
– Det er veldig rart at et statsråd fra Senterpartiet nå vil kneble det lokale selvstyret. En rushtidsavgift må ha lokalpolitisk tilknytning, sier NAF-direktør Jan Johansen.
Heller ikke kommunenes interesseorganisasjon KS mener køprising er veien å gå. Kommunene må stå fritt til å velge løsninger, mener administrerende direktør Olav Ulleren i KS.
New York ser til Norge
Amerikanske storbyer lammes av trafikkorker som norske bilister ikke en gang kan forestille seg i sine verste mareritt.
New Yorks borgermester Michael Bloomberg vil innføre veiprising og rushtidsavgift som ett av de viktigste tiltakene for å få ned biltrafikken og kutte utslipp av drivhusgasser med 30 prosent innen 2030.
Bloomberg viser til positive virkninger av bomringer og rushtidsavgift i London, Singapore, Stockholm og Norge.
New York vil bruke inntektene fra avgiftene til å bedre kollektivtilbudet.
Ideen begynner å få feste i flere amerikanske byer.