Den nye maritime strategien vil omhandle hele næringen fra alt innen skipsfart og skipsbygging. Statsråden ønsker derfor innspill for å bringe den maritime næringen helt til topps internasjonalt.
Vil sikre arbeidsplasser
- Jeg er svært fornøyd med at vi nå setter i gang arbeidet med den første nasjonale strategien som vil ta for seg hele den maritime næringen. Dette er en viktig næring for Norge, og vi er opptatt av å gi gode og stabile rammevilkår. Det bidrar til å sikre arbeidsplasser og vekst i de maritime næringer, sier nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen.
Unike muligheter
Regjeringen vil samarbeide med både Maritimt Forum og Marut (Maritim Utvikling).
- Et godt samarbeid med næringen om den første nasjonale strategien for maritime næringer vil klart gi det beste resultatet. En aktiv næringspolitikk er også å gå i partnerskap med næringslivet, sier statsråden.
Han understreker at Norge er en av verdens ledende nasjoner på det maritime området.
- Vi har en unik maritim klynge som består av rederier, verft og bedrifter som leverer skipsutstyr og maritime tjenester. Skipsfart er vår største eksportnæring etter olje- og gass og bidrar mest til landets inntekter fra tjenestehandelen. Den nasjonale maritime strategien tar utgangspunkt i Soria Moria-erklæringen. Vi ønsker å ta vare på kompetansen og fortrinnet dette gir..
Går bredt ut
Regjeringen sier i en pressemelding at de ønsker å jobbe aktivt med at Norge skal bevare sin posisjon som maritim stormakt. Ambisjonen er å utvikle en av verdens mest innovative, miljøvennlige og verdiskapende maritime næringer.
De maritime næringer omfatter all virksomhet knytte til skipsfart og skipsbygging. Rederivirksomhet, skipsmegling, skipsfinansiering, sjøforsikring og klassifisering av skip er de viktigste aktørene innen skipsfart, mens skipsbygging består av virksomhet som verft, utstyrsleverandører og skipsdesignere.