Det mener forsker Camilla Schreiner ved Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo.
Hun har gått gjennom svarene til 26 000 15-åringer i en internasjonal spørreundersøkelse om holdninger til naturfag kalt The Relevance of Science Education (ROSE).
I takt med at velstanden øker, ønsker de fleste unge å realisere seg selv.
I land som Japan og Norge ønsker unge å jobbe med design eller film, mens unge i Uganda, Ghana og Zimbabwe gjerne vil bli ingeniør eller fysiker.
Da vi bygde landet
Schreiner tror problemet er at vestlige ungdommer oppfatter naturfag som noe som er koblet fra det som oppleves som viktig i deres hverdag.
– Da vi skulle bygge Norge var det meningsfylt å være ingeniør eller tekniker. I dag, når landet er bygget og vi har fått dekket alle våre basale behov og opplever materiell trygghet, er kanskje tiden forbi da teknikere og ingeniørers arbeid blir sett på som meningsfylt i ungdommenes øyne, sier Schreiner til Norges Forskningsråd (NFR).
– Mer filosofi
– Ungdom i Vesten er ikke selvopptatte. De er tvert imot svært opptatt av verdier som fred, miljø, fattigdom og sosial urettferdighet. Dette må de som underviser og de som lager lærebøker i naturfag ta inn over seg. De må åpne mer opp for undring og filosofering i fagene, sier Schreiner, ifølge NFR.
– Teknologi handler ikke bare om å lage enda bedre mobiltelefoner eller enda lengre broer, men også om å gjøre verden enda bedre. Naturfagene burde ikke ha noe problem med å finne «meningsfulle» argumenter for sin egen eksistens, oppfordrer forskeren.
Les avhandlingen (PDF), artikkel på Forskningsrådets hjemmesider eller mer om Rose-prosjektet .