Mens det elektroniske billettsystemet Flexus i Oslo fremdeles ikke er kommet publikum i hende, banker nye teknologigenerasjoner på døren.
Den aller enkleste måten å implementere et elektronisk billettsystem på er å bruke mobiltelefonen.
Dansk bidrag
Det danske selskapet UnWire har etablert seg i Norge og vil nå selge en slik løsning. I sommer vant de en kontrakt for i Stockholm i sommer.
— Kundene har jo terminalene selv og telenettene står der klar til bruk. Vi har en ferdig utviklet plattform for mobilbilletter, så dette er både billig og enkelt å gjennomføre, sier daglig leder i UnWire, Kjell Arild Sandvik.
Enkel løsning
Billettløsningen som UnWire har utviklet er svært enkel:
Det eneste brukeren gjør er å sende en enkel tekstmelding til et nummer. Det kan være så enkelt som V2 som betyr voksen billett over to soner. Som betalingsbevis får kunden en SMS tilbake i form av et nummer. Kontrollører kan raskt sjekke nummeret som er nesten umulig å forfalske.
Kjernen i systemet er en transaksjonsmotor som UnWire har utviklet. Den står mellom kunden og teleoperatøren og håndterer billettsystemet.
Billigere
I motsetning til vanlige billetter, hvor transportselskapet står for alle kostnadene, er dette basert på at tre parter skal samarbeide og fordele kostnader og inntekter.
— I Stockholm koster en SMS-billett litt mer, men i Göteborg koster den litt mindre enn en vanlig billett. Hvordan dette vil utvikle seg er vanskelig å si. Men selv om både vi og teleselskapene skal tjene litt på hver SMS-transaksjon, er dette en mye billigere måte å selge billetter på, sier Sandvik.
NFC
Om noen år tror mange at mobilene vil inneholde et system for å overføre informasjon på svært kort hold uten å gå via mobilnettet.
NFC – Near Field Communication - vil gjøre at mobilen kan brukes som både lommebok og kredittkort. Et slikt system kan veldig lett brukes til å betale billetter.
— Vi tror ikke på noen utbredelse av NFC på ennå tre til fem år, men for oss vil ikke det være en konkurrent. Det vil fremdeles trenges systemer for å holde rede på transaksjonene så vi ser på det som en naturlig utvikling av SMS-billettene vil har i dag. Det er ikke bare billetter vi kan betale på denne måten. Slike betalingsmåter kommer til å bli vanlige for vanlige varer og tjenester også, sier Sandvik.