Byggingen av nye E18 gjennom den såkalte Vestkorridoren i Bærum og Asker har vært en het potet siden midten av 90-tallet.
Strekningen er en av landets høyest trafikkerte europaveier og er ofte preget av køer, spesielt i rushtiden.
Politikere og fagfolk har lenge diskutert hvordan man skal få ned trafikken på strekningen – uten å komme til enighet.
Les også: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge
Stor trafikkøkning
NRK skriver at Statens vegvesen har gjort beregninger som viser at det med en ny E18 vil være 176.130 biler på strekningen i døgnet (en økning på 39 prosent sammenlignet med i dag) og at det uten ny vei vil være 169.380 biler i døgnet (en økning på 33 prosent).
Prosjektleder Knut Gløersen i vegvesenet sier imidlertid til statskanalen at en høy bompengesats på strekningen, rundt 118 kroner tur/retur fra Asker til Oslo, kan føre til at det blir nær 30 prosent mindre trafikk i 2030 med ny E18 enn uten.
Les også: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler
Skal i gang med mer detaljerte beregninger
Overfor Teknisk Ukeblad bekrefter Gløersen at bompenger kan «skremme» bort bilister.
– For å redusere trafikken er en del av vår anbefaling å se på prismekanismer, og bompenger kommer jo umiddelbart opp som et slikt virkemiddel. Generelt vil bompenger alltid redusere trafikken. En effekt man ser i alle bomprosjekter er at trafikken øker markant når bommene fjernes, sier han.
– Men dette er ikke en ny beregning, den har ligget der siden 2014. Vi skal snart i gang med mer detaljerte beregninger og jobber nå med en modell som vi skal bruke i det videre arbeidet utover høsten, sier han.
Les også: Her tester de om grunnen under Bærum tåler den nye gigantveien
Vil innføre høyere satser allerede nå
Forskningsleder Aud Tennøy i Transportøkonomisk institutt mener man bør innføre høyere bomsatser allerede nå hvis man tror det vil fjerne køer i fremtiden.
– Det hadde vært spennende å se hva som hadde skjedd hvis man satte opp satsene allerede nå. Den muligheten har man jo i dag, og det er jo en av løsningene man ser for seg for å få ned trafikkmengden i fremtiden. Hvis man tror høye bompengesatser er en god løsning i fremtiden, bør man iverksette det straks, sier hun til Teknisk Ukeblad.
Ny rapport: Ny rapport: Færre bomstasjoner bra for hele landet
– Krever stort politisk mot
Én mulighet ville i så fall vært å innføre rushtidsavgift eller køprising, som man blant annet har innført i Kristiansand og Trondheim.
Uansett tviler Tennøy på at man tør å sette satsene så høyt at man skremmer bort bilister.
– Om 118 kroner er nok til å holde trafikken nede vet jeg ikke, men man kan alltid prise bilkjøring så høyt at man avviser trafikk. Samtidig er det vanskelig å se for seg at politikerne i fremtiden setter bompengesatsen så høyt at folk ikke kan kjøre på veien. Det vil kreve mye politisk mot, sier hun.
Nye utbygginger gir alltid mer kø
Statens vegvesen har også gjort en beregning som viser at det med en ny E18 vil være en trafikkøkning på 39 prosent i 2030, og at det uten ny E18 vil være en økning på 33 prosent.
– Dette er standard transportanalysemodeller som er basert på den antatte befolkningen og antall arbeidsplasser i området i 2030. Vi bruker tallene fra Statistisk sentralbyrå til dette. Det er det som er grunnlaget for våre beregninger. Modellen har helt klart svakheter, og man skal bruke den med en viss forsiktighet. Men det er utgangspunkt, og det er det vi har som basis for våre vurderinger, sier prosjektleder Gløersen.
– Vi må nok ikke henge oss for mye opp i prosentene, men trenden er tydelig: En økning i aktivitet og arbeidsplasser vil gi størst trafikkøkning, men en ny vei vil også gi en viss økning, sier han.
Les også: Så mye taper staten på elbil-fordelene
Utbygging = mer kø
Tennøy i Tøi tviler på at tallene stemmer for dagens vei.
– Man ser for seg en trafikkvekst på 33 prosent hvis man beholder dagens vei. Det er vanskelig å se for seg dette, det er neppe rom for en slik vekst på dagens E18, sier hun.
Forskningslederen sier at nye utbygginger vil gi mer trafikk, uansett hvordan man vrir og vender på det.
– Det grunnleggende er at hvis man bygger mer veikapasitet for å få mindre kø, vil det ofte virke motsatt. Økt veikapasitet i transportsystemer skaper mer biltrafikk, og etter hvert like lange køer med flere deltakere enn det var før. Det viser all forskning jeg kjenner til, både her og i utlandet, sier hun.
Les også: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge