I tillegg mener vegdirektøren at tiden er inne for at det bør være en statlig oppgave å ta ansvaret for hele vegnettet som er av interesse for næringslivets transporter.
Det var under "Samferdsel 2006" i Trondheim i dag at vegdirektøren presenterte sin vurdering av utviklingen fremover.
Med utgangspunkt i at fremtidig bevilgningssituasjon forblir som i dag, mener Søfteland at man står foran tre alternative strategier:
1. Drift prioriteres - vedlikeholdsinnsatsen reguleres i henhold til tilgjengelige midler
2. Drift nedprioriteres og vedlikeholdet prioriteres opp
3. Overføring av ressurser til drift og vedlikehold fra investeringsbudsjettet
- Mitt råd er å overføre ressurser fra investeringsbudsjettet. Da opprettholder vi dagens driftsstandard og har samtidig en økt innsats i vedlikeholdet slik at etterslepsøkningen opphører. Dette innebærer en vedlikeholdsinnsats som økes med ca. 300 millioner kroner mer enn i dag - og at tilstanden på vegnettet vil fremstå som i dag. Fordelingen mellom budsjettpostene kan selvsagt forandres. Dersom vi ønsker et bedre vegvedlikehold, bør trafikksikkerhetstiltakene være det siste og ikke det første vi reduserer. Dessuten er trafikksikkerheten delvis avhengig av vedlikehold. Godt vedlikehold kan dessuten delvis forsvares med bedre trafikksikkerhet, sa vegdirektør Olav Søfteland i sin analyse.