Europeiske myndigheter forbereder en omfattende fornyelse av teknologiene som benyttes for å øke kapasiteten og sikkerheten i luftrommet.
Selskaper som Park Air Systems, Kongsberg og Thales har tidligere eksportert produkter for store verdier. Nå ruster Norsk industri seg for å stå bedre rustet til å møte det kommende kjempemarkedet.
– Selv store norske bedrifter blir små i dette kommende kjempemarkedet, men hvis vi står sammen og samarbeider tett med forskningsinstitusjoner, myndigheter og politikere, kan vi posisjonere oss godt, sier Einar Sørensen.
Han er prosjektleder og initiativtakere til ATM-Forum Norway (Air Traffic Management). Tidligere i vinter samlet 50 aktører fra det norske miljøet seg for å informere hverandre og legge grunnlag for et nasjonalt samarbeid.
SESAR
SESAR - Single european industrial and technological programme, er navnet på det planlagte teknologiskiftet innen europeisk luftkontroll og målene er ambisiøse: Tredobling av kapasiteten i Europa og halvering av kontrollkostnader per flight.
Miljøbelastningen per flight skal reduseres med 10 til 15 og flystøyen skal halveres. Sikkerheten skal bedres med en faktor på 10 og ulykkesfrekvensen skal reduseres med en faktor på 5.
Bare overgangen fra VHF radio til en høykvalitets datalink mellom flyet og bakkekontrollen bidrar svært mye til dette. Samtidig skal passasjerene få mindre enn 15 min forsinkelse 99 prosent av tiden og oppholdstiden på flyplassene skal reduseres til mellom 15 og 30 minutter.
Systemet skal være ferdig i 2014 og i full bruk fra 2020. Selv om dette er et europeisk prosjekt skal resultatene også deles med resten av verden.
Adm. direktør i Park Air Systems, Tor Magnus Økstad, peker på de enorme markedene som åpner seg.
– Her er det mange store seriøse aktører og det står mye penger bak. Spørsmålet er om planleggingsfasen blir ferdig i tide neste år, men når utviklingen starter må vi være med. Det er viktig både for vår og andre norske bedrifters fremtid. Vi har en god posisjon i dette markedet i dag og vi er markedsleder på mange områder i dette globale markedet. Derfor er det svært viktig for oss å ligge foran.
Økstad peker på at dagens flykontroll preges av et konservativt teknologivalg og at det er store muligheter til å gjøre betydelige forbedringer.
I vekst
Luftfarten står for hele 2,6 prosent av EUs bruttoprodukt og dette vil øke til 5 prosent innen 2020, forutsatt at all trafikken kan avvikles.
Flytrafikken i EU har doblet seg de siste 20 årene. Det har vært mulig ved å fortette kontrollsektorene, men uten å gjøre store endringer på teknologien.
Skal trafikken dobles nok en gang, mener de europeiske luftfartsmyndigheten at luftkontrollkapasiteten må tredoble i denne perioden. Det er ikke mer å vinne ved å dele opp kontrollrommene ytterligere samtidig som teknologiene som brukes er i ferd med å bli foreldet. Det eneste som kan realisere målene er en stor teknologisk fornyelse.