T2

Vil ta tiden tilbake

Arianna Huffington lanserer en app som skal gi deg balanse i livet. Intet mindre.

VIL HA BALANSE: Arianna Huffington kollapset på grunn av for lite søvn. Nå vil hun hjelpe andre andre med å finne balansen mellom jobb og avkobling.
VIL HA BALANSE: Arianna Huffington kollapset på grunn av for lite søvn. Nå vil hun hjelpe andre andre med å finne balansen mellom jobb og avkobling. Bilde: Sven Hoppe
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
4. apr. 2012 - 09:44

The Guardian rangerer Arianna Huffington som den 42. mest innflytelsesrike mediepersonen i verden.

Posisjonen har hun først og fremst opparbeidet gjennom opprettelsen av den bloggbaserte nyhetstjenesten The Huffington Post i 2005. Nettstedet har vokst til å bli USAs 24. største, og har dermed større rekkevidde enn for eksempel The New York Times på nett.

Da AOL for et drøyt siden kjøpte opp nettstedet for 315 millioner amerikanske dollar, ble den gresk-amerikanske forfatteren og kommentatoren sittende både som sjefredaktør for The Huffington Post og president for The Huffington Post Media Group, som også inkluderer teknologinettstedet Engadget, AOL Music, Patch Media og StyleList.

Besvimte av søvnmangel

Arianna Huffington er kjent som en annerledes tenkende redaktør.

Av The Huffington Posts 66 seksjoner, har flere utspring i personlige opplevelser og behov. Som skilsmisseseksjonen, og søvnseksjonen.

- Hvor mange her i salen har problemer med å få nok søvn? spurte hun under internettkonferansen Digital Media Summit i Toronto i forrige uke.

Ikke overraskende strakte mange hendene i været, før Arianna Huffington begynte å problematisere en arbeidskultur hvor det å gi alt for for jobben blir sett på som noe prisverdig.

- Hvorfor fokuserer vi ikke i stedet på at folk jobber på seg hjerteinfarkt? Det er jo tragisk, fortsatte hun.

Selv fikk hun en aldri så liten vekkelse da hun som følge av søvnmangel besvimte, knuste kjeven og måtte sy syv sting.

I Arianna Huffingtons verden er hendelser som dette en inspirasjon til nye redaksjonelle produkter.

Les også:

Norges 25 største nettsteder

Path er det intime alternativet til Facebook

Slik lager smarttelefonene trøbbel i mobilnettet 

 

App som styrer livet

Seksjonen "GPS for the soul" er for lengst etablert hos The Huffington Post. Snart kommer en app med samme navn.

- Vi lever i en stressende verden, og vi glemmer å koble ut. Denne appen skal hjelpe deg å finne riktig balanse, sier Arianna Huffington.

Ambisjonsnivået er skyhøyt: Appen skal integrere stress-sensorer, måle hjerterytme og blodtrykk og gi deg positiv input i form av musikk, bilder, favorittsitater eller hva som måtte hjelpe deg å stresse ned.

- Folk bør ha ting som gjør dem glade og avslappet i nærheten til enhver tid, mener redaktøren.

Har du fem minutter til overs, skal appen kunne foreslå hva du skal gjøre for å koble av.

- Ved å være bevisst på sånt, kan man luke ut mange hendelser fra livet som skaper negativ energi, sier hun.

På spørsmål fra tu.no om hva slags sensorteknologi som skal ligge til grunn for de avanserte målingene i appen, svarer hun:

- Foreløpig er ikke alt på plass, men jeg skal gi dere alle detaljer når appen er klar for lansering i juni.

Nye pulsmålere kan synkroniseres mot kalenderen, slik at du kan lese ut hvilke møter som har gjort deg mest stresset. Foreløpig er det uvisst om denne funksjonen vil bli å finne i Huffingtons app.

Fokus på innovasjoner

Arianna Huffington er en stor tilhenger av å møte leserne i sosiale medier.

- Det er i sosiale medier det skjer. Hvor mange ser for eksempel et debattprogram på TV i forhold til aktiviteten på Facebook? Og hvor mange er inne på The Huffington Post i forhold til dem som ser innholdet vårt andre steder? Digitale medier handler ikke lenger om url-er, innholdet spres dit hvor leserne ønsker å oppholde seg.

Samtidig som viktigheten av sosiale medier vokser, er hun opptatt av å begrense tidsbruken i dem.

- Vi må være mer selektive i forhold til hvordan vi bruker sosiale medier. De stjeler for mye tid. Og vi redaktører må ta et stort ansvar her: Hva er det egentlig vi kommuniserer, er det verdt folks tid? Og sender vi de rette signalene? Etter min mening er medier generelt lite flinke til å kommunisere hva som faktisk fungerer, vi fokuserer alt for mye på konflikter og problemer. For de fleste vil det trolig være mer interessant å lese om betydelige innovasjoner.

Hun nevner spesifikt ingeniører som jobber frivillig og gratis for å gjøre samfunnet bedre som et forbilde - og en type mennesker som fortjener mer omtale.

Selv har hun innført en seksjon i The Huffington Post som heter "Good news". Og en som heter "Impact", som handler om "å gi tilbake", der blant annet ingeniørene som vier sin tid til idealistiske formål får sin plass.

- Media må ta ansvar

- Som redaktør har jeg et mål om å øke bevisstheten rundt hvordan vi behandler oss selv, og GPS for the soul-appen skal være et bidrag til dette. De fleste kan bli mer effektive, og samtidig ha mer gøy og få seg mer søvn, sier Arianna Huffington.

Før hun oppsummerer:

- Jeg mener media må ta et større ansvar for å hjelpe folk å navigere gjennom den enorme informasjonsstrømmen. Folk får et bedre liv hvis de tar til seg det beste av nye medier samtidig som de er oppmerksomme på slangene i paradiset.

- De kan ta livet av deg.

Les også:

Derfor ser du ikke alle oppdateringer på Facebook

Se Googles tøffe Oslo-kontor 

Dette søker vi etter 

Sier ja til private dingser på jobben 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.