Ifølge Røyken og Hurums Avis orienterte Statens vegvesen mandag fylkesordførerne i Buskerud og Akershus og ordførerne i Lier, Røyken, Hurum og Frogn om at etaten ønsker å starte planleggingen for å bygge løp nummer to i Oslofjordtunnelen.
I tillegg ønsker vegvesenet å utvikle riksvei 23 til fire felt på strekningen Vassum – Måna i Frogn kommune. Antatt kostnad vil være opp mot 1,5 milliarder kroner. Finansieringen skal baseres på at bompenger fortsatt kreves inn i nåværende bomstasjon ved Måna.
Bygger 26 evakueringsrom
For å kunne åpne Oslofjordtunnelen for tunge kjøretøyer så raskt som mulig, vil Statens vegvesen nå bygge 26 evakueringsrom i tunnelen. I disse dager starter Statens vegvesen arbeidet med å anskaffe en entreprenør til jobben, heter det i en pressemelding fra Statens Vegvesen.
Evakueringsrommene skal bygges med 250 meters mellomrom i de opprinnelige tverrslagene gjennom den 7,3 kilometer lange tunnelen. Rommene vil bli utstyrt med røyktette dører, lys, telefon til Vegtrafikksentralen, kameraovervåking til Vegtrafikksentralen og ledelys som viser veg inn til evakueringsrommene.
Noen måneders jobb
- Vi kan ikke si eksakt hvor lang tid det tar å bygge evakueringsrommene, men det er snakk om noen måneder, sier Nils-Erik Bogsrud, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, vegavdeling Akershus til Røyken og Hurums Avis.
- Så fort vi har en entreprenør er på plass, vil vi kunne si mer om tidshorisonten, sier Bogsrud.