Ifølge Røyken og Hurums Avis orienterte Statens vegvesen mandag fylkesordførerne i Buskerud og Akershus og ordførerne i Lier, Røyken, Hurum og Frogn om at etaten ønsker å starte planleggingen for å bygge løp nummer to i Oslofjordtunnelen.
I tillegg ønsker vegvesenet å utvikle riksvei 23 til fire felt på strekningen Vassum – Måna i Frogn kommune. Antatt kostnad vil være opp mot 1,5 milliarder kroner. Finansieringen skal baseres på at bompenger fortsatt kreves inn i nåværende bomstasjon ved Måna.
Bygger 26 evakueringsrom
For å kunne åpne Oslofjordtunnelen for tunge kjøretøyer så raskt som mulig, vil Statens vegvesen nå bygge 26 evakueringsrom i tunnelen. I disse dager starter Statens vegvesen arbeidet med å anskaffe en entreprenør til jobben, heter det i en pressemelding fra Statens Vegvesen.
Evakueringsrommene skal bygges med 250 meters mellomrom i de opprinnelige tverrslagene gjennom den 7,3 kilometer lange tunnelen. Rommene vil bli utstyrt med røyktette dører, lys, telefon til Vegtrafikksentralen, kameraovervåking til Vegtrafikksentralen og ledelys som viser veg inn til evakueringsrommene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Noen måneders jobb
- Vi kan ikke si eksakt hvor lang tid det tar å bygge evakueringsrommene, men det er snakk om noen måneder, sier Nils-Erik Bogsrud, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, vegavdeling Akershus til Røyken og Hurums Avis.
- Så fort vi har en entreprenør er på plass, vil vi kunne si mer om tidshorisonten, sier Bogsrud.