Danskene skal etter planen kutte avgiftsfritaket for elbiler fra årsskiftet, og det gjør at salget av både nye og brukte elbiler skyter i været, skriver Berlingske, som omtaler det som en «vill Tesla-jakt».
Forventningen om at prisen om kort tid skyter i været gjør både at vanlige bilkjøpere og spekulanter har lagt øynene på elbiler. De siste tre-fire årene er salget økt fra 500 elbiler i året til nærmere 2.500 i år.
Og størst oppmerksomhet får Tesla Model S.
Les også: Audis nye el-SUV får 500 km rekkevidde
Bruktbiler til nypris
På bruktbiltjenesten Bilbase selges ett år gamle Model S-biler til samme pris som nye, og nye biler til omgående levering selges til overpriser, sier Bilbase-analytiker Jan Lang til Berlingske.
Han sier at Model S har tre ganger så mange klikk som biler i samme segment og prisklasse - men med fossilmotorer - fra Mercedes og Audi. Også for Nissan Leaf er antallet bruktbiler til salgs langt lavere nå enn for seks måneder siden.
– Jeg forventer at man kan kjøpe en elbil nå uten å få avskrivning, eller en liten gevinst når den skal selges, sier Lang, som mener Model S er noe av det gunstigste du kan kjøpe nå i et avskrivningsperspektiv.
0-100 på 1,5 sek: Her setter elbilen verdensrekord
Skyhøye avgifter
Danmark har lenge hatt noen av de høyeste bilavgiftene i Europa, og de baserer fortsatt engangsavgiften på bilens salgspris.
Biler utenom elbiler har i dag en registreringsavgift som beregnes som 105 prosent av de første 81.700 kroner av basisprisen fra fabrikk uten moms, og i tillegg 180 prosent av resten av verdien inkludert moms og avanse.
For en bil med bruttopris fra forhandler på 150.000 kroner gir det en utsalgspris inkludert registreringsavgift på rundt 450.000 kroner, ifølge kalkulatoren til danske bilimportørers forening.
Les også: Slik sjekker du om elbil-batteriet begynner å svikte
Full stopp i salget
En dansk rapport konstaterte allerede i fjor at avgiftslegging av elbiler ville føre til full stopp i salget.
Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen i Norge sa da til Teknisk Ukeblad at moms- og avgiftsfritak er avgjørende for for de aller fleste som kjøper elbil også i Norge.
– Grunnen til at Norge har et såpass høyt salg av elbiler er fordi vi har en god elbilpolitikk både med tanke på at vi har avgiftsfritak og null moms og fordi vi har gode bruksincentiver, sa hun.
En undersøkelse Elbilforeningen hadde gjennomført viste da at kun 16 prosent av elbilkjøperne hadde kjøpt elbil uten avgiftsfritak og nullmoms.
Les også: Nå flater salget av elbiler ut