- Vi har siden 90-tallet gjennomført flere store reformer i det norske utdanningsystemet. Derfor trenger vi ikke en reform til så kort tid etter forrige reform. Vi burde ikke ha satt i gang prosessen med Stjernø-utvalgets arbeid, sier rektoren.
– Dette er en prosess vi kunne ha vært foruten, legger han til.
God debatt
Han er svært tilfreds med at utdanningsminister Tora Aasland Skrinlegger Stjernø-planene Stjernø-utvalgets forslag om å slå sammen universiteter og høyskoler til åtte – til store enheter.
– Dette er klokt av statsråden. Det bidrar til å skape ro i universitetsmiljøene. Når det er sagt, synes jeg selve debatten i kjølvannet av Stjernø-rapporten har vært verdifull. Å diskutere viktige sider ved utdanningssystemet er positivt, sier Grønmo.
Han mener samarbeid, ikke sammenslåinger, er den viktigste frukten fra debatten.
– Flere steder vil vi antakelig se et mer omfattende nettverkssamarbeid mellom institusjoner. Vi ser det allerede i Universitets- og høyskolenettet på Vestlandet, der vi samarbeider med høyskolene i Bergen, Sogn og Fjordane og Stord/Haugesund, sier Grønmo.
Må til
Jarle Aarbakke, rektor ved Universitetet i Tromsø og leder i Universitets- og høgskolerådet (UHR), har vært svært kritisk til Stjernø-utvalgets forslag om å slå sammen universiteter.
Men han mener utvalgets arbeid har vært fruktbart.
- Vi er tilfreds med at Aaslands tilnærming, men utvalgets arbeid er en del av det langsiktige arbeidet med å utvikle utdanningssektoren. Noen slike øvelser må til, sier han.
Han vil gjerne ha mer debatt om sektoren.
- Vi må ha debatt. Slik må det være. Men Stjernø-utvalgets arbeid er verdifullt, sier Aarbakke.