Cruiseskipet Viking Sky lå på det nærmeste 1,5 kilometer fra fastlandet i farlig grunt farvann. På et tidspunkt var skipet bare 100 meter fra å grunnstøte.
Om skipet hadde grunnstøtt ville alle ressurser bli satt inn for å redde folkene om bord, men i et tenkt scenario der alle hadde blitt evakuert og skipet hadde grunnstøtt, ville eventuelle utslipp fra blitt tema. Og i åtte til ni meter høye bølger er det ikke så mye som kunne blitt gjort for å bøte på utslippene.
– I så grov sjø er det egentlig ingenting vi kunne gjort på sjøen. Vi kunne ikke gjort så mye for å rydde på land heller under disse værforholdene, kanskje vi kunne pumpet ut noe olje fra viker som ligger beskyttet til, sier seniorrådgiver i beredskapsavdelingen i Kystverket, Rune Bergstrøm.
– For cruiseskipet så vi ikke den helt store faren for akutte utslipp utenom i en kort periode mens det drev innover mot land før det fikk ankerfeste. Da var det veldig prekært, sier han.
Viking Sky kom til Molde havn søndag ettermiddag etter å ha vært i havsnød. Alle de 1373 om bord overlevde, mens 25 av passasjerene ble skadd, og fikk behandling på sykehus.
- Uvanlig med total blackout - flere teorier om årsaken
Strandrydding i måneder
I helgen var Kystverket i beredskap og bidro med en taubåt for å slepe cruiseskipet. De hadde loser om bord og representant til stede i Hovedredningssentralen som ledet aksjonen. De lokale oljevernberedskapsressursene fikk beskjed om at de kunne bli kalt inn.
Oljelensene er ikke dimensjonert for så store bølger, og sikkerhetsmessig ville det ikke vært forsvarlig å legge ut lensene.
Ifølge Kystverket hadde skipet 343 tonn fuel oil (HFO) og 465 tonn diesel om bord. Hvis det hadde lekket ut, ville noe blitt oppløst av bølgene, mens mye ville skylt rett inn mot land.
– Det jeg ser for meg ville skjedd, er at oljen ville gått rett på land på grunn av vindretningen. Det ville blitt en stor strandopprydning som ville vart i uker, kanskje måneder. Et utslipp i dette været ville også delvis blitt brutt ned av bølgene, sier Bergstrøm.
- Politiet, Sjøfartsdirektoratet og havarikommisjonen: Skal om bord i Viking Sky for å undersøke
Mer bekymret for lasteskipet
Få timer etter cruiseskipet fikk problemer, fikk også frakteskipet Hagland Captain motorstopp i samme område. Alle de ni om bord ble berget, selv om noen av mannskapet måtte hoppe i havet og bli plukket opp derfra.
– Det var større fare for utslipp fra lasteskipet, slik vi så det. Vi jobbet mer med det. Vi varslet reder og sørget for at han hadde det nødvendige utstyret på plass. Forurensningspotensialet var ikke så stort for dette skipet. Det var en begrenset mengde drivstoff om bord - om lag 50 kubikkmeter - og lasten var tømmer, sier Bergstrøm.
I videoen under har en tilskuer på land filmet dramatikken mens cruiseskipet drev mot land.
- Hagland Captain: Slepes til Averøy
100 meters from a major disaster.
After a total blackout, #VikingSky was drifting in a storm for 30 minutes before the anchors finally set 100 meters from shore, and then the crew managed to start one of the engines. @lookner pic.twitter.com/Drn3XAAC5c
— L.O.M.P.E. (@Lompemann) March 24, 2019