Det anerkjente analyseselskapet Innovest Strategic Value Advisors Inc.gir Hydro en flatterende fjerdeplass blant 17 olje- og gasselskaper i en ny rapport. Kun Shell, BP og Suncor ligger foran. En analyse av selskapenes miljøarbeid viser at de ledende selskapene på dette området også oppnår bedre resultater målt etter de vanligste økonomiske kriterier for børsnoterte selskaper.
Rapporten går gjennom hvordan miljøvern, sosiale og politiske faktorer påvirker verdiskaping og vern om aksjonærverdier innenfor olje- og gassindustrien. Den bekrefter at dersom selskapets ledelse vektlegger bærekraftig utvikling, oppnås bedre økonomiske resultater.
Gledelig
I Hydro er ledelsen jublende glade for rapporten. - Vi blir gått etter i sømmene på en rekke områder som vi oppfatter som viktig å arbeide med, sier informasjonssjef Kama Holte Strand. Hun påpeker at viktige områder som utslipp av drivhusgasser, spill fra borevirksomheten, håndtering av farlig avfall, energieffektivitet og arbeid med alternative drivstoffer omfattes av studien.
- Det er oppmuntrende at selskaper som gjør det bra på miljøområdet, ser ut til å gjøre det bedre også i økonomisk forstand. Studier som rangerer Hydro så høyt viser jo også tydelig at vi ikke er sinker, men tvert imot arbeider seriøst med helse, miljø og sikkerhet.
Bærekraft sentralt
Sentrale temaer i årets rapport er globale klimaendringer, engasjement innenfor fornybar energiteknologi, ressursutnyttelse, utvikling av rene brensler, aktivitet i miljøsensitive områder, organisering av selskapenes miljøledelse og energieffektivitet. Innovest rangerer Royal Dutch/Shell høyest. De skårer høyt på miljøstrategi, ledelse, utnyttelse av strategiske forretningsmuligheter og god revisjon av selskapets miljørapportering.
Ifølge tidligere styreleder Sir Mark Moody-Stuart i Royal Dutch/Shell, blir det mer og mer åpenbart at selskaper som følger en miljøvennlig bærekraftig vei kan skape verdier, ikke bare for samfunnet som helhet, men også for sine ansatte og for aksjonærene. - Ledelse innenfor bærkraft kan omsettes direkte til ledelse innenfor innovasjon, effektiv drift, kundetilfredshet og varemerkeverdi, sier han.