De to siste vintrene har SAS Ground Services (SGS) gjennomført tester der fly er blitt avvist ved hjelp av varmebehandling i et spesielt bygg på Gardermoen.
– Smeltevannet fryser
Infrarød avising (IF) foregår ved at varmestråler fra gassbrennere tiner is og snø på flykroppen. Avising med væske foregår ved at ulike blandingsforhold av varmt vann og glykolholdig væske tiner is og snø.
Glykolen fungerer som frostvæske og hindrer at vannet fryser igjen.
– En av forutsetningene for å sette IF-systemet i drift var at det skulle fungere uten bruk av glykolholdig avisingsvæske. Dessverre viste testene at smeltevannet rant ned i hulrom i flykroppen og frøs. Dette skapte problemer for bevegelige deler som for eksempel flaps og ror, noe som av sikkerhetsmessige årsaker er helt uakseptabelt, sier kommunikasjonssjef i SGS, Svein Westergaard.
– Gardermoen effektiv
SGS-talsmannen sier at sammenlignet med andre lufthavner er selskapets ordinære avisingsoperasjon på Gardermoen svært effektiv. Westergaard sier at de i gjennomsnitt bare bruker 22 prosent glykolholdige væske, og resten er vann.
Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) samler opp og gjenbruker hoveddelen av avisingsvæsken. (©NTB)