NETTARKIV

Virtuelt på Sydpolen

Finn Halvorsen
27. feb. 2002 - 12:16

Nylig avsluttet elever ved Ringstadbekk skole en treukers periode der de har benyttet nye dataverktøy. De åpner for helt nye typer pedagogiske opplegg og en mer aktiv samhandling mellom elever.

Feltforsøket Oppdrag Dronning Maud land har inngått i et større prosjekt for nye læringsformer og bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i undervisningen. Det bygger på et tredimensjonalt dataverktøy som er utviklet av Telenor FoU. Teknologien gjør det mulig for elevene å møtes i et virtuelt rom - altså på nettet - der de selv er representert med personlige figurer og kan løse faglige oppgaver sammen.

I tillegg til at elevene kan se de andre deltakerne og deres handlinger i 3D-omgivelsene, kan de også snakke sammen ved hjelp av telefontjenesten på det samme nettet.

Genteknologi og 3D

Det faglige innholdet i 3D-omgivelsen har tatt opp sentrale felt innen genteknologi. Elevene har spilt rollen som forskere i det verdenskjente forskningsprosjektet The Human Genome Project. De arbeider på en forskningsstasjon på den norske delen av Sydpolen - Dronning Maud land - på grunn av at arbeidet må holdes hemmelig. I løpet av tre dager utfører elevene flere oppdrag knyttet til DNA-forskning.

3D-verktøyet åpner en helt ny verden for elevene. I tillegg til mangfoldet i forskningslaboratoriet blir de brakt inn i et spennende mikrokosmos - verdenen inne i de menneskelige celler.

Sabotasje!

Det første oppdraget elevene skulle utføre, var å sekvensere et DNA-molekyl, som faktisk representerer målet i The Human Genome Project. Men i løpet av dagene på forskningsstasjonen opplever elevene at noen forsøker å sabotere arbeidet og formidlingen av resultatene ved å ødelegge insulinbeholdningen som deres forskningsleder er helt avhengig av.

For å redde livet hans må elevene selv først produsere insulin. Deretter blir de bedt om å finne frem til sabotøren ved å lage og analysere en DNA-profil for vedkommende.

I forsøket på Ringstabekk skole inkluderes elevenes erfaringer fra 3D-omgivelsene i et større prosjektarbeid der de sammen skal skrive artikler om tema som kloning, genmanipulert mat og moderne kriminaletterforskning.

Tverrfaglig

Forskerne på sin side ønsker å finne ut hvordan samarbeid i 3D-omgivelser kan understøtte elevers forståelse og opplevelse av genteknologi. Undervisningsopplegget er utviklet av en tverrfaglig forskergruppe som har bestått av en pedagog, en naturviter og en kunstner i tillegg til informatikere.

EduAction-prosjektet er finansiert av Telenor og ITU - Forsknings- og Kompetansenettverk for IT i utdanning.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.