NYHETER

Visinor leder i nord

Breisundet og Storvalen bruer på E10 i Lofoten må gjennom en omfattende rehabilitering. Tre entreprenører har meldt sin interesse for oppgaven. Det laveste anbudet er gitt av Visinor fra Narvik. Det er på 37,8 millioner kroner.

De to bruene to E10 ligger svært utsatt til i Moskenes kommune ytterst i Lofoten. (Ill:: Gule sider)
De to bruene to E10 ligger svært utsatt til i Moskenes kommune ytterst i Lofoten. (Ill:: Gule sider)
29. mai 2015 - 07:51

Visinor var tidligere kjent under navnet Betongrenovering Rehab. Consolvo fra Lier ligger på andreplass på med et anbud på 38,9 mill. Tredje og siste anbyder i konkurransen er BMO Entreprenør fra Kongsberg, som vil ha 47,5 mill.

De to bruene ble åpnet i 1981. Den gangen avløste de fergesambandet Hamnøy-Reine ytterst i Lofoten.

Begge er fritt frambygg-bruer med en totallengde på 240 meter, hvorav hovedspnnet utgjør halvparten. De står mer utsatt til for naturkreftene enn nesten alle andre norske bruer. Dessuten er de nokså lave og har fundamenter i sjøen. Mer enn 30 års tjeneste under slike forhold har satt sine spor.

 

Bygd da overdekningen var minst

Nå skal nesten alle overflater få katodisk beskyttelse. Unntaket er kjørebanen. Den har hatt betongdekke fram til nå. I forbindelse med rehabiliteringen skal den få asfaltdekke.

- Bruene ble bygd i den perioden da man bygde med minst overdekning. De har blitt utsatt for omfattende armeringskorrosjon på grunn av kloridinntrenging. Alle betongoverflater på fundamenter, landkar, pilarer og overbygning skal rehabiliteres, sier byggeleder Odd-Magne Rognan i Region nord.

Skadet betong skal fjernes med vannmeisling og erstattes med sprøytebetong. Deretter får alle overflater untatt kjørebanen katodisk beskyttelse i form av et finmasket nett av titan med påtrykt strøm. Utenpå nettet blir det et 25 mm tykt lag med sprøytebetong.

 

Beskjedne stømmengder

- Strømstyrken kan varieres på de forskjellige delene av brua, men det blir beskjedne strømmengder. Et lignende anlegg har vært i bruk på Sortlandsbrua i Vesterålen i 20 år. Vi har gode erfaringe derfra, sier Rognan.

- Hvordan skal trafikken gå i anleggstiden?

- Bruene har bare ett felt, og det er ingen omkjøringsmuligheter, men vi vil holde E10 åpen så lenge det er mulig. På dagtid blir det bare kortvarig stengninger. Vi vil forsøke å ta hensyn til høyt trafikkerte perioder, offentlig transport og fergetrafikk. Arbeid som forutsetter at kjørebanen blir stengt, vil stort sett bli utført på natten, sier Rognan.

Entreprisen omfatter også utskifting av utstyr som rekkverk og fuger, men dette utgjør en mindre del av oppdraget. Det meste av utgiftene vil gå til rehablitering av betong.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.