Det kommer frem i en ny havarirapport fra Statens havarikommisjon (SHK).
Kommisjonen har evaluert vogntogbrannen i Oslofjordtunnelen som skjedde 2. august 2021. Ingen ble skadd eller fanget i røyken, men tunnelen var stengt i ti dager som følge av brannen.
Ulykken skjedde da et 28-tonns vogntog lastet med 9,5 tonn blomster mistet fremdriften på vei ut fra tunnelen, begynte å brenne og stoppet 60 meter før utkjøringen av Oslofjordtunnelen på Drøbak-siden.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Den tekniske undersøkelsen av trekkvognen tilsier at det oppstod et lagerhavari i krysset i fremre ledd av mellomakselen. Dette medførte at mellomakselen løsnet i fremre flens slik at den påførte skade under trekkvognen før vogntoget stanset. SHK anser følgeskadene av mellomakselhavariet som sannsynlig årsak til brannen, står det på Havarikommisjonens nettsider.
![Mellomakselens komponenter <i>Illustrasjon: Statens Havarikommisjon og DAF</i>](https://images.gfx.no/580x/2733/2733862/Skjermbilde.png)
Undersøkelsen har vektlagt hvordan og hvorfor kjøretøyhavariet og den påfølgende brannen oppstod, hvordan brannen utviklet seg og ble håndtert av Vegtrafikksentralen (VTS) og brannvesenet, samt trafikantenes atferd og selvredning i forbindelse med brannen.
![Fremre flens har vridd seg ut krysset til mellomakselen ved høyt dreiemoment fra motoren. <i>Bilde: Statens Havarikommisjon</i>](https://images.gfx.no/580x/2733/2733805/Fremre%2520ledd%2520av%2520mellomakselen%2520som%2520la%2520i%2520veibanen%2520bak%2520vogntoget-Oslofjord-02082021-foto-SHK.png)
Meldte seg på feil samvirkekanal
Follo brannvesen ankom utløpet på Drøbak-siden drøyt 16 minutter etter at vogntoget hadde haverert, og Asker og Bærum brannvesen ankom utløpet på Drammen-siden ett minutt senere. På dette tidspunktet sto røyken ut på Drøbak-siden.
Asker og Bærum brannvesen meldte seg på feil samvirkekanal og hadde derfor ikke direkte kontakt med Follo, ifølge rapporten.
Follo brannvesen ønsket først å endre ventilasjonretningen slik at de kunne drive slukningsarbeid inni tunnelen. På det tidspunktet var en brannbil fra Asker og Bærum brannvesen på vei inn fra andre siden.
– ABBR (Asker og Bærum brannvesen, red. anm.) kom etter hvert på riktig samvirkekanal, men det var tidvise kommunikasjonsutfordringer på grunn av flere aktører, sambandskvitteringer og støy fra tunnelen, står det i rapporten.
![Havarikommisjonens undersøkelse av den utbrente trekkvognen. <i>Illustrasjon: Statens havarikommisjon og DAF</i>](https://images.gfx.no/780x/2733/2733870/Skjermbilde.png)
Plaget med stenging
Det største problemet med Oslofjordtunnelen er at den altfor ofte må stenge, ifølge Vegvesenet. I 2020 var tunnelen stengt omkring 180 ganger. Den hyppigste grunnen til stenging er havari av personbiler.
– Et fellestrekk mellom de to tidligere brannene som SHK har undersøkt og denne brannen, er at alle vogntogene har havarert i oppoverbakken på Drøbak-siden og at alle brannene har vært relatert til tekniske havari på trekkvognen, heter det i rapporten.
23. juni 2011 inntraff den største brannen i Oslofjordtunnelen historie. I etterkant av ulykken bestilte Vegvesenet en risikoanalyse fra konsulentselskapet Safetec Nordic.
– Mange utenlandske trailere er ofte to-akslede biler, med redusert motoreffekt og tillatt totalvekt. Når disse kjøretøyene får en tung last i kupert terreng, vil belastningen på kjøretøyet øke. Skandinaviske kjøretøy er ofte tre-akslet og har kraftigere motor som gjør det mindre sannsynlig at det blir overbelastet i kupert terreng, står det i Safetec-rapporten.
Den gangen ble det gjennomført flere sikkerhetstiltak. Blant annet bygging av 25 nye evakueringsrom, senking av fartsgrensen i tunnelen til 70 km/h og anlegging av fartsdumper.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
Vogntoget fra ulykken ifjor var et norskregistrert DAF XF 510 FTS, et tre-akslet vogntog.