– Vi har en ryddepatrulje og da var det også på tide med en promillepatrulje. Patruljen vil operere på nattetid i utelivsområdene der det med stor sannsynlighet er fulle folk. Og fulle folk, det var det, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde til Avisa Oslo.
Selskapet hadde åtte personer ute i Oslos gater mellom klokken 22 og 01. De stoppet folk på elsparkesykler, testet promillen og informerte om lovverket.
– De aller fleste satt pris på initiativet, og det er noen som faktisk ikke er klar over at det eksisterer en lov som forbyr fyllekjøring på elsparkesykkel, sier Gjerde.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Til NTB sier hun at de etterlyser mer politikontroll på eksisterende regelverk.
– Fyllekjøring på elsparkesykkel er et kunnskaps- og holdningsproblem. Noen er ikke klar over regelverket, andre velger å kjøre ruspåvirket selv om de vet at loven brytes. Manglende kontroll er en stilltiende aksept for at fyllekjøring på elsparkesykkel er greit, sier Moe Gjerde.
![Leger krever strengere regler for alle som kjører elsparkesykkel.](https://images.gfx.no/130x87/2455/2455772/DSC08109-Edit.jpg)
Over 500 alvorlige ulykker på tre år