Volkswagen planlegger å bruke enorme summer på å utvikle og produsere elbiler og ladbare hybrider frem mot 2025. Særlig planlegger de å bruker penger i Kina.
10 milliarder euro, eller 96,5 milliarder kroner, skal brukes de neste åtte årene. Målet er å lansere 15 ladbare biler de neste to til tre årene. Disse skal lanseres under Volkswagen- og Audi-merkene.
Deretter skal ytterligere 25 slike biler lanseres frem mot 2025, skriver nyhetsbyrået Reuters, som har intervjuet Volkswagens Kina-sjef Jochem Heizmann.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Dette kommer i tillegg til de ti ladbare bilene Volkswagen allerede selger i Kina.
Årsaken til den store investeringen er stadig strengere kinesiske utslippskrav, og at myndighetene setter krav til produksjon av ladbare biler.
- Fersk rapport: Oslo og Bergen blant verdens 20 «elbilhovedsteder»
Stiller krav til produksjon av ladbare biler
Et kvotesystem skal innføres, og innen 2019 må bilprodusentene tjene minst 10 prosent av sine poeng i kvotesystemet ved å selge slike biler. I 2020 øker kravet til 12 prosent. Jo større andel lav- og nullutslippsbiler som produseres, desto flere poeng opptjenes i kvotesystemet.
![Volkswagen-elbilen I.D. er bygget på en ny elbilplattform MEB. Bilen skal produseres blant annet i Kina. <i>Foto: Volkswagen</i>](https://images.gfx.no/290x/1955/1955154/id.jpg)
Alle bilprodusenter som produserer eller importerer mer enn 30.000 biler i året omfattes av kravet. De som ikke klarer det må kjøpe utslippskvoter, men risikerer også bøter.
I realiteten gjør systemet at andelen ladbare biler må utgjøre opp mot fem prosent av faktisk salg av alle biler i Kina i 2020, skriver Bloomberg. Det skal være overkommelig for de fleste.
Bloomberg New Energy Finance-analytiker Colin McKerracher beskriver Kinas nye krav som verdens viktigste, og mener at dette kommer til å gi elbilindustrien i landet ytterligere støtte. Dermed vil salget av ladbare biler fortsette å øke, selv om de direkte subsidiene trappes ned.
- Hevder bilprodusentene finner stadig nye smutthull: Utslippene går i realiteten ikke ned
Setter fart på bilprodusentene
De kommende kravene har satt fart på bilprodusentene. Honda skal begynne å selge en elbil i Kina i 2018. General Motors utvider med ladbare hybrider og elbiler. PSA planlegger at 2,5 prosent av alle produserte biler i Kina er ladbare biler i 2019, skriver Bloomberg.
![Volvo-søster Polestars kommende fabrikk i Chengdu er tegnet av Snøhetta. <i>Foto: Polestar</i>](https://images.gfx.no/290x/2202/2202907/polestar_production_centre_001.jpg)
Daimler skal selge EQ-biler i Kina fra 2019. Volvo bygger en egen elbilfabrikk i Kina. Og nå er det altså klart at også Volkswagen skal investere store summer på ladbare biler.
Heizmann sier til Bloomberg at de 15 første modellene som skal introduseres er bygget på MQB-plattformen. Altså er det elektrifiserte utgaver av biler som fra før har forbrenningsmotor.
Til Reuters sier VWs Kina-sjef Heizmann at planen er å selge 400.000 ladbare biler i Kina årlig innen 2020, og 1,5 millioner årlig innen 2025.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
I dag importerer Volkswagen ladbare biler til Kina, men planen fremover er å produsere dem i landet. Det kommer ikke til å bli behov for Volkswagen å kjøpe kvoter, hevder Heizmann. Planen er å tilby store volumer av ladbare biler.
- Bilindustrien: – Klimamålene er altfor aggressive
En million elbiler i året
Hvordan de ser for seg fordelingen av elbiler og ladbare hybrider vites ikke, men Volkswagen har allerede et uttalt mål om å selge en million elbiler årlig innen 2025.
Enkelte av elbilene de skal selge i Kina får ifølge Heizmann ha en rekkevidde på 400 til 600 kilometer på én opplading. Volkswagens kommende elbil kalt ID skal ha en rekkevidde på 600 kilometer.
Volkswagens elbil-sjef Christian Senger sa for øvrig til Teknisk Ukeblad nylig at de planlegger biler i premiumsegmentet med rekkevidde på opp mot 800 kilometer.
Volkswagen satser ikke bare i Kina. Tidligere denne uken skrev Reuters at Volkswagen-styret at de trolig vil godkjenne flere investeringer i Tyskland for å øke produksjonen av elbiler der.
- Les også: London klemmer til mot dieselbilene
Kina strammer inn
![Volkswagen I.D. Buzz er et elektrisk minibusskonsept. <i>Foto: Volkswagen</i>](https://images.gfx.no/290x/1954/1954218/DB2016AU01069_small.jpg)
Kina har allerede varslet at de vurderer et forbud mot nye biler med forbrenningsmotor. Når et slikt forbud kommer er imidlertid ikke avklart.
Det har imidlertid vært spekulert i om de ser for seg å legge seg på samme linje som Storbritannia og Frankrike, som har satt 2040 som mål.
Det kan tenkes å komme tidligere, ettersom Kina ikke bare ønsker å redusere sin avhengighet av importert olje, men også har mål om å bli en høyteknologisk stormakt i løpet av de kommende tiårene.
Dessuten jobber kinesiske bilprodusenter med å få innpass på det europeiske bilmarkedet. Her spiller elbiler en viktig rolle. Kinesiske utslippskrav vil imidlertid også gjøre det mulig for forbrenningsmotorer produsert i landet å tilfredsstille europeiske krav.
Bedre kommunikasjon kan gi mer eksport
Kinesiske myndigheter har siden 2013 jobbet med å forbedre handelskorridorene mot Europa, gjennom den såkalte «ett belte, én vei»-planen.
Planen innebærer blant annet at kinesiske myndigheter skal låne ut opp mot 63 billioner kroner til infrastrukturprosjekter i en rekke land.
Det er ventet at dette kan bidra til forenkling og dermed økning i eksport av kinesiske biler til Europa de kommende årene.
![Audi E-tron Quattro er en kommende elbil fra Audi. <i>Foto: Audi</i>](https://images.gfx.no/290x/2191/2191115/1200045125.jpg)
Billige kinesiske biler og batterier kan derfor komme til å spille en viktig rolle på vår kant av verden om ikke altfor lenge.
Frykten for kinesisk konkurranse i det europeiske bilmarkedet var for øvrig en av grunnene EU-kommisjonen oppga for innstramminger i CO2-utslippskravene.
At en stadig mer teknologisk moden kinesisk bilindustri inntar det europeiske markedet er ingen drømmesituasjon for EU. Bilindustrien utgjør fire prosent av EUs samlede bruttonasjonalprodukt.
- Les flere artikler om motor.