Volkswagen-direktør Matthias Müller bekrefter at bilfabrikanten skal bygge sin egen batterifabrikk i Europa. Dette kommer etter lang tids spekulasjon, og påtrykk fra Volkswagen-ansatte, melder nyhetsbyrået DPA.
Nyheten kom under avisen Handelsblatts Auto-Gipfel-konferanse i München denne uken.
Bernd Osterloh, lederen for Volkswagens største fagforening, har lenge vært en pådriver for at batteriproduksjonen skulle foregå i Europa.
Frykter å bli skviset ut
Økt fokus på elektrisk mobilitet har ført til frykt for at jobber blir skvist ut ved fabrikker involvert i produksjon av forbrenningsmotorer.
Osterloh skal angivelig ha truet med å bryte Volkswagens «pakt for fremtiden» dersom en batterifabrikk ikke ble etablert i Europa.
Dette er en avtale inngått mellom selskapet og dets ansatte i sommer, som innebærer økt effektivitet, produktivitet og lønnsomhet, med mål om å sikre konkurransedyktighet og arbeidsplasser, slik at de nødvendige investeringene for fremtidige produkter og lokasjoner kan sikres.
Volkswagen kunne like gjerne fått sine batterier produsert i Asia, og dermed kvittet seg med ansatte i Europa i takt med økningen elbilproduksjonen. Med egen batterifabrikk sikres nå ansatte jobb fremover.
Biler med helelektriske drivlinjer krever mindre arbeid enn fossile drivlinjer.
I tillegg vil det være behov for IT-relaterte jobber i forbindelse med at selvkjørende biler kommer i produksjon.
- Har solgt drøssevis av motorer med både bensin- og elmotor: Men ingen bruker bensin-delen
Satser elektrisk
Volkswagen har allerede sagt at de vil lansere 30 elbiler de neste ti årene.
Det gjør de både for å klare fremtidige utslippskrav, som vil legge opp til at fabrikantenes gjennomsnittlige utslipp skal ligge under 95 gram CO2 per kilometer.
Volkswagen har i tillegg malt seg inn i et PR-hjørne, etter at de ble fersket med buksene nede i å manipulere testresultater knyttet til utslipp.
Volkswagen-konsernet har allerede presentert elbil-plattformen MEB, som skal brukes på den kommende modellen ID.
Kan etableres i Salzgitter
Fabrikken skal ifølge DPAs kilder etableres i Salzgitter, hvor Volkswagen i dag produserer forbrenningsmotorer.
Denne fabrikken har et areal på 2,8 millioner kvadratmeter, og produsererer i overkant av 1,5 millioner motorer til hele konsernet hvert år. Flere enn 6900 personer jobbet her i desember 2015, og fabrikken er en av verdens største motorfabrikker.
Det er ventet at Volkswagen vil gjøre milliardinvesteringer i oppbyggingen av batteriproduksjon.
Å ha batteriproduksjonen i nærheten av bilproduksjonen gir uansett mening, ettersom det eliminerer lange transportetapper.
- Diesel og bensin skal være med oss en stund til: Slik kan motorene bli rene
Ukjent når fabrikken åpner
Når fabrikken er ventet å åpne, og hvor stor produksjonskapasitet den skal ha, er foreløpig ikke kjent.
Det er heller ikke kjent i hvor stor grad Volkswagen selv skal produsere batteriet. Det er mulig å kjøpe inn celler, og montere disse til batteripakker, eller å produsere cellene også, slik Tesla gjør i samarbeid med Panasonic ved sin Gigafactory i USA.
Osterlohs syn er ifølge DPA at et selskap som Volkswagen bør produsere cellene også.
Müller ønsker ifølge DPA ikke å kommentere hvor mange arbeidsplasser batterifabrikken vil gi.
- Les flere saker om elbil.