En Volkswagen Jetta TDI blir første bilmodell med verdens reneste dieselmotor. Neste år lanseres den første bilen med Volkswagens grensesprengende BLUETEC-løsning på det amerikanske markedet. Med BLUETEC er utslippene av nitrogenoksid (NOx) redusert med utrolige 90 prosent.
NOx etterbehandles
Motoren er en ny 2.0-liters common rail TDI-motor. Denne er utstyrt med et etterbehandlingsanlegg for NOx. I dette anlegget gjennomgår eksosen fra dieselmotoren en kjemisk reaksjon som gjør at vann og harmløs nitrogen skilles ut fra eksosen. Dermed reduseres utslippet av NOx til omgivelsene dramatisk.
Moderne TDI-motorer er allerede langt mer miljøvennlige enn bensinmotorer i forhold til utslipp av klimagassen C02. Sammen med partikkelfilter og Volkswagens nye BLUETEC blir miljøpåvirkningen fra neste generasjon dieselmotorer minimale.
Verdens strengeste miljøkrav
BLUETEC er utviklet av Volkswagen i samarbeid med Audi og DaimlerChrysler. Med den nye teknologien tilfredsstiller Volkswagen og Audi de fremtidige strenge miljøreglene i fire amerikanske delstater, som har varslet verdens strengeste miljøkrav for biler. Blant annet vil nye biler i disse delstatene i fremtiden ikke få lov til å slippe ut mer enn 45 mg NOx per kilometer.
Audi R10 var den første bilen med dieselmotor som vant et racerbilløp da den gikk seirende ut av 24-timersløpet i Le Mans i sommer. I Norge er Volkswagen det bilmerket med høyest andel diesel, nesten 60 prosent av alle Volkswagen selges nå med dieselmotor.