Tesla har lenge vært den klare innovasjonslederen innen elektrisk mobilitet. Nå tar Volkswagen store steg, og er i ferd med å ta igjen amerikanerne.
Dette ifølge tyske Center of Automotive Management (CAM), som har sluppet rapporten «Electromobility report 2020». Rapporten tar for seg tilstanden i elbilmarkedet i de viktigste markedene i verden.
Rapporten hevder ikke at VW har gått forbi Tesla i innovasjon, og peker fremdeles ut kalifornierne både som markedsleder og den mest innovative bilprodusenten innen elektromobilitet. Men den siste tiden har VW tatt store steg, og i CAMs rangering hoppet fra fjerde til andre plass.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Rangeringen er basert på 258 innovasjoner innen elektrisk mobilitet fra 30 bilprodusenter de siste åtte årene. Ut fra dette plasserer de ulike produsenter på en indeks. Rangeringen gjelder for 2019.
![Tesla skal investere minst 3,6 milliarder dollar i å bygge ut sin fabrikk i Nevada i USA. De nedprioriterer nå Tyskland, ifølge Rystads analytiker.](https://images.gfx.no/130x87/2754/2754813/giga-nevada-blog-hero-e1674600633732.jpeg.jpg)
Energi-analytiker: – Solindustrien i Europa ligger mildt sagt ikke bra an
Tesla topper indeksen
Årsaken til at Tesla er på topp, og har vært der i mange år, er hovedsaklig Model S, som har lengst rekkevidde av alle elbiler.
Samtidig scorer Tesla høyt for innovasjonsnivået i ulike produktsegmenter med Model 3, X og S.
![Tesla har toppet indeksen i flere år. <i>Faksimile: Center of Automotive Management</i>](https://images.gfx.no/580x/2572/2572157/Pressemitteilung-Elektro_YTD-April-2020.jpg)
Volkswagens hopp handler om innovasjon innenfor flere segmenter. I denne sammenhengen er det Volkswagen-gruppen som helhet som vurderes, slik at produkter som MEB-plattformen som brukes på ID.3, økonomimodeller som e-Up og ladesystemet til Porsche Taycan er med i vurderingen.
![Rapporten rangerer ulike produsentgrupper utifra innovasjonstakt på elektromobilitet. <i>Faksimile: Center of Automotive Management</i>](https://images.gfx.no/290x/2572/2572156/index.jpg)
Tesla kjørte for alvor fra resten av bilindustrien i CAMs rangering i 2017, med lanseringen av Model 3. Videre forbedringer i drivlinjene til Model S og X har bidratt til den klare ledelsen.
CAM plasserer Hyundai-gruppen på tredje plass, blant annet grunnet oppdatert Ioniq med lavere forbruk, og Kia e-Soul som har klassens laveste forbruk og høyeste rekkevidde. Kinesiske BYD og franske Renault er også blant produsentene som har et godt innovasjonsnivå, ifølge indeksen.
Nissan falt i 2019 til 13. plass, fra 7. plass i 2018. Mange av de kinesiske produsentene viste også en redusert innovasjonstakt i 2019, ifølge indeksen.
Markedstilstand
Rapporten er ikke kun en oversikt over innovasjonsnivået i bilbransjen, men også hvordan tilstanden er i en del nøkkelmarkeder.
I årets fire første måneder var Kina fortsatt det klart største markedet for elbiler, men det var et kraftig fall i salget. Elbilandelen gikk fra 5 til 4,2 prosent i Kina sammenlignet med samme periode i 2019. Nedgangen i elbilsalget var i prosent større enn nedgangen i det generell bilsalget, 45 mot 33 prosent.
Covid-19 er ikke hele forklaringen, ifølge rapporten. En reduksjon i økonomisk støtte til kjøp av elbiler bidrar også. Kommunistpartiet i Kina har imidlertid bestemt at insentivene skal tas opp igjen til og med 2022. CAM forventer derfor at elbilandelen i Kina igjen kommer til å øke.
Kinesiske elbilkjøpere slipper unna salgsskatt på 10 prosent, og kan i tillegg få direkte økonomisk støtte.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
God fart i elbiler i Europa
Det europeiske markedet står i kontrast. Her øker etterspørselen etter elbiler tross koronakrise. Det skyldes antakeligvis innføring av romsligere støtteordninger til kjøp av elbil i Tyskland, Frankrike og Storbritannia.
Sammenlignet med 2019, var det en økning på 48 prosent, 97 prosent og 161 prosent i elbilsalget i henholdsvis Tyskland, Frankrike og Storbritannia i årets fire første måneder.
For EU, EØS og Storbritannia økte andelen av elbiler fra 2 til 4,2 prosent sammenlignet med i 2019.
Tall for elbilmarkedet i Vest-Europa i april viser for øvrig den samme trenden. Andelen endte på 6,6 prosent i regionen. Dette er en andelsøkning, til tross for at bilmarkedet som helhet har falt utfor stupet. Det var en nedgang i antall nyregistrerte elbiler, men nedgangen var mindre enn for hele personbilmarkedet som helhet.
![Tesla Model 3 er blant bilene som produseres i Kina og importeres til Europa. Produsenten varsler nå at prisene vil gå opp i EU.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844938/IMG_8606.jpg)
Tesla varsler økt pris som følge av EUs Kina-toll