I mai i år advarte finansdirektør i Volkswagen (VW), Arno Antlitz, mot at konsernet bare hadde to-tre år på seg til å tilpasse seg skarp utenlandsk konkurranse -hovedsakelig fra Kina.
I forrige uke ble den allerede stramme tidsplanen kuttet med ett år.
– Vi har fortsatt ett år, kanskje to til å snu situasjonen. Men denne tiden må brukes godt, uttalte Arno Antlitz på et allmøte i Wolfsburg i forrige uke.
– Over tid har vi brukt flere penger på varemerket VW enn vi tjener inn. Det fungerer ikke på lang sikt, fortsatte finansdirektøren.
Bloomberg: Ukraina har fått de første F-16-flyene
Treg overgang til el og svakt kinesisk marked
Europas største bilprodusent sender sjokkbølger inn i den globale bilindustrien med trusler om å stenge fabrikker i VWs hjemland for første gang i historien.
De to største utfordringene for VW har vært kjent lenge: Et svakere kinesisk marked og en tregere overgang enn ventet til elektriske biler.
Nyhetsbyrået Reuters har intervjuet sju kilder i VW. De peker på nye utviklingstrekk som gjør situasjonen enda verre for selskapet.
Den første bekymringen er at asiatiske rivaler som Byd, Chery og Leapmotor kan sette fart på planene om å bygge nye fabrikker i Europa dersom EU innfører høye tollsatser på elektriske biler fra Kina.
Priskutt får store konsekvenser
Den andre bekymringen er at de nylige priskuttene på VW-biler går sterkt ut over overskuddet i VW. Priskuttene har også overbevist ledelsen om at det går ut over konsernets konkurranseevne å være basert i høykostlandet Tyskland.
Volkswagen avviser å kommentere priskuttene. Administrerende direktør Cole Smead i en av Volkswagens eiere, Smead Capital, sier seg skuffet over konsernets prestasjoner.
– En av verdens største bilprodusenter klarer ikke å få overskudd med all den omsetningen. Tror jeg på at de kan opprettholde produksjonen i et land som etterspør så lite? Det er umulig, sier Smead til Reuters.
Rabattene undergraver også Volkswagens mål om å kutte kostnader med 10 milliarder euro innen 2026.
Magre overskudd
Personbildivisjonen noterte seg for magre 0,9 prosent overskudd i andre kvartal i år. I første kvartal var overskuddet 4 prosent.
Til sammenligning gikk de europeiske bilprodusentene Renault og Stellantis med henholdsvis 8,1 og 10 prosent overskudd i andre kvartal.
Inntjeningen fra Kina – Volkswagens største enkeltmarked – er nesten halvert det siste tiåret. Overskuddet var 2,6 milliarder euro i fjor. Overskuddet er forventet å øke til 3 milliarder innen 2030.
Utenlandskabler og flaskehalser ga dobbelt så høy spotpris
Mer enn halvparten jobber i Tyskland
En annen stor utfordring er lønnskostnadene i Tyskland som er blant de høyeste i Europa.
Rundt 120.000 av konsernets totalt 200.000 ansatte er hjemmehørende i Tyskland. Trusselen om nedleggelser utfordrer også det unike tyske samarbeidet mellom fagforeninger og ledelse.
Halvparten av styremedlemmene i VW er ansattrepresentanter. Ledelsen vil møte store utfordringer her dersom de vil gjennomføre oppsigelser.
I forrige uke protesterte 25.000 ansatte på et allmøte i konsernets hovedkvarter i Wolfsburg. Lederen i bedriftsforsamlingen, Daniella Cavallo, uttalte at det er ledelsen, ikke de ansatte, som er skyld i krisen. Hun satte klare grenser for hva som er uakseptabelt for de ansatte: Fabrikker må ikke legges ned, ingen lønnskutt eller lengre arbeidstid.
– Volkswagen lider fordi styret ikke har gjort jobben sin, sa Cavallo på allmøtet ifølge nyhetsbyrået DPA.
Nedtur for tyske bilgiganter