– Vi må slutte å se på bilavgiftene som en inntektskilde for staten og begynne å se på disse inntektene som mulige verktøy til å kutte utslippene, sier administrerende direktør i Volvo Personbiler Norge, Øystein Herland.
Volvo C30
I ettermiddag ble Volvos konseptbil C30 som ren elbil introdusert på Aker Brygge i Oslo i forbindelse med at Volvo Personbiler Norge lanserer den nye miljørapporten ”0 gram – Tre strategier for en renere veitrafikk”.
Bilen skal kunne gå 15-16 mil under idéelle forhold. Med andre ord er ikke dette noen bil for familier på lange ferieturer.
Volvo og TØi (Transportøkonomisk institutt) har kategorisert miljøtiltak for transportsektoren i tre hovedstrategier for fremtiden:
– Nytt avgiftssystem
Mer effektive biler, mindre kjøring og mer kollektiv kjøring.
– For å oppnå dette mener Volvo blant annet at vi må utforme et nytt bilavgiftssystem og innføre veiprising.
Miljøvennlige valg må i langt større grad lønne seg for forbrukerne.
Det betyr at staten i fremtiden må dekke inn tapte inntekter på andre poster utenfor samferdselssektoren, sier Herland.
Fire reformer
Volvo Personbiler Norge foreslår fire prioriterte reformer i transportsektoren:
- Nytt avgiftsparadigme. Avgiftsbelegge bruk av bil, ikke kjøp og eie.
- Bedre kollektivtrafikk. Øke antall avganger, sørge for bedre komfort og tilpassede priser.
- Veiprising. Samfunnskostnadene ved bykjøring er langt høyere enn på landsbygda.
- Flere biopumper og ladestasjoner. Klimakur mener bio og el er fremtidens drivstoff.