Volvo Trucks starter serieproduksjon av sin nye hybridlastebil FE Hybrid mot slutten av 2009.
Les også:
Svenskene går til oppgaven med skyhøye ambisjoner:
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Sikter mot nummer én
– Når vi først bruker så store ressurser på utvikling av hybridteknologi, er det for å bli markedsledende globalt. Vi starter med Europa før vi følger på med Nord-Amerika og resten av verden, sier kommunikasjonssjef Merril Boman i Volvo Trucks til TU.no.
Selskapet selger over 100.000 lastebiler i året. Men hvor mange av disse som i 2009/2010 vil være hybrider, tør ikke Boman si.
– Vi går verken ut med salgs- eller produksjonsmål på dette tidspunktet. Det jeg kan si, er at etterspørselen er veldig stor. Det er nok produksjonskapasiteten som vil legge begrensninger i starten, sier Boman.
Batteriutvikling
FE Hybrid-prototypen er utstyrt med en 120 kilowatts elmotor som henter strøm fra litium-ionebatterier. Volvo har dessuten to renovasjonsbiler ute på testing, der den ene kan kalles plug-in, ettersom den har oppladbare batterier som driver blant annet søppelkverna uavhengig.
Volvo er hemmelighetsfulle også når det gjelder batteriutvikling og samarbeidspartnere.
– Det er halvannet år til bilene skal settes i produksjon. Og med den rivende utviklingen som er på batterier nå om dagen, er det umulig å si sikkert hva slags løsning som vil sitte i de første bilene som ruller ut av fabrikken, forklarer Boman.
Prototypen FM9 Hybrid ble vist fram i Oslo i forrige uke i forbindelse med lanseringen av NHOs nye klimapanel.
Les også:
Kjørefølelse
Ingeniør Johan Andersson ved Volvos hybridprosjekt, forteller at det meste er elektrifisert på prototypen for å teste grensene. Det inkluderer servopumper og luftkompressorer.
– En av de største utfordringene har ligget på styringssystemet og framskaffe en kjørefølelse i hybriden som ligner på den i de konvensjonelle lastebilene, forteller Andersson.
Han forklarer at det å bygge en lastebilhybrid handler om mer enn å skalere opp en personbilhybrid.
– Det går an å bytte erfaringer og kunnskap, men ingen komponenter. I prinsipp er det mye likt, men i detalj er det ingen likheter i det hele tatt.
Framtidsrettet - kanskje
De to første Volvo-hybridene i Norge er allerede bestilt. De går til Veøy AS som kjører for Schenker. Veøy disponerer i dag over 200 lastebiler.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
Veøy betaler cirka 400.000 kroner ekstra per bil i «hybridtillegg» for FE-en, som selges for rundt en halv million kroner i konvensjonell utførelse.
– For oss handler dette om å prøve å være i forkant og vinne erfaringer. Men om dette blir framtida, det er umulig å si i dag, sier Veøy-sjef Arne Langseth til TU.no.