Mange maskinprodusenter har allerede såkalte hybrid-maskiner i salg, som kombinerer dieselmotor med elektriske batterier. Færre er det som har presentert en helelektrisk løsning, og nå kommer også de store produsentene med full tyngde på dette området.
Det var på Volvos Innovasjons-dager i London nylig at den første helelektriske gravemaskinen EX2 ble presentert. Maskinen er fullelektrifisert, og har dermed null i utslipp. En annen gevinst er at virkningsgraden er 10 ganger bedre enn for en tilsvarende dieseldrevet maskin, og selvfølgelig med 10 ganger lavere støynivå.
EX2 er utstyrt med to lithium-batterier som til sammen yter 38 kW, som er nok til å drive maskinen i sammenhengende drift i åtte timer på en lading.
Også den tradisjonelle oljebaserte hydraulikken er erstattet elektromekaniske ventiler og overføringer, som reduserer både støy og behovet for kjølemekanismer.
Volvo understreker at dette foreløpig er et forskningsprosjekt, og at det ikke foreligger noen planer for å sette den i produksjon enda.
Noen produsenter har tidligere utviklet gravemaskiner for helektrisk drift, men da basert på direkte strømtilgang som begrenser til stasjonære arbeidsoppgaver. En batteri-løsning slik Volvo presenterer i sin konsept-maskin, er den første i sitt slag.
Imidlertid har Wacker Neuson sin el-drevne WL 20e, en 2,5 tonns hjullaster som med oppladbare batterier kan jobbbe opptil fem timer på samme lading.