I morges åpnet Volvo Norge en interesseliste på sine nettsider. Men akkurat hva potensielle kunder kan vente seg, er usikkert. Volvo holder kortene tett til brystet, og vil ikke si noe om batterikapasitet, lademuligheter, rekkevidde, pris eller når leveringen kan antas å starte.
Strategien til Volvo er å slippe informasjonene om bilen bit for bit, øyensynlig for å få mest mulig oppmerksomhet i forkant av lanseringen.
– En av verdens sikreste
– Volvo skal presentere en rekke nyheter knyttet til helelektriske XC40 de kommende ukene. Vi åpner i dag en interesseliste på våre nettsider og anbefaler alle som er interessert i elbilen XC40 om å melde seg på den. Det er helt gratis å stå på listen og man vil få tilsendt all relevant informasjon om bilen i tiden fremover, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway i en pressemelding.
Det svenskene derimot gjerne vil fortelle, er at den elektriske XC40 blir en av Volvos sikreste biler noensinne.
– Uansett om en bil har elektrisk motor eller forbrenningsmotor skal en bil fra Volvo være sikker. Den helelektriske versjonen av XC40 blir en av de sikreste bilene Volvo noen gang har laget, sier Malin Ekholm, som leder Volvo Cars’ sikkerhetssenter.
Deler batteri med Polestar 2
I arbeidet med å utvikle den helelektriske bilen, har laget nye sikkerhetsstrukturer for både folk og batteripakken. I forhold til den eksisterende XC40 har fronten på bilen blitt forsterket, og Volvo har også gjort endringer på bilens bakpart.
XC40 Electric bygges på den samme plattformen som Polestar 2. Det er ikke utenkelig at XC40 vil få samme batteripakken, som gir 78 kilowattimer (kWh) brutto. Rekkevidde på den første og største utgaven av Polestar 2 er oppgitt til 500 kilometer etter WLTP-standarden.