Helelektriske Volvo C40 får 24 kilometer lengre WLTP-rekkevidde enn opprinnelig estimert, melder Volvo.
WLTP-rekkevidden blir på inntil 444 kilometer, mot tidligere estimerte 420 kilometer, altså en økning på drøyt fem prosent.
C40 er teknisk nærmest identisk med broren XC40, men karosseriet er mer coupé-aktig.
Det betyr firehjulstrekk og to motorer på maks 300 kW. Batteriet har en bruttokapasitet på 78 kWh. Maks hurtigladeeffekt er 150 kW. Bagasjerommet er noe mindre på C40 takket være bueformen (413 kontra 452 liter), og takhøyden i baksetet er også lavere. Til gjengjeld bidrar bueformen til lavere luftmotstand, noe som bidrar til lengre WLTP-rekkevidde.
Produksjonen av bilen har startet i belgiske Gent og kundeleveringer er forventet å begynne januar neste år.
Nærmer seg konkurrentene
Vi har allerede tatt en titt på C40, og fikk inntrykk av at det var en mindre fornuftig og lekrere versjon av elbilen som har vært til salgs i Norge i et år allerede. XC40 har imidlertid en noe lavere WLTP-rekkevidde på 418 kilometer.
Startprisen på bilen er 554.900 kroner. Da medfølger tre års service og like lang kaskoforsikring, blant annet med veihjelp og bytte av bremseskiver når de er slitt.
Med 444 kilometers rekkevidde nærmer C40 seg flere av konkurrentene. SUV-en ID.4 GTX har inntil 478 kilometers rekkevidde, mens firehjulstrekkvarianten av Hyundai Ioniq 5 har en rekkevidde på 460 kilometer, ifølge WLTP-syklusen.
XC40: Lengre rekkevidde og forvarming av batteriet
C40 kommer med infotainmentsystemet Android Automotive, som også finnes i XC40. Systemet fikk nylig en oppdatering med blant annet en ny app døpt Range Assistant. Dette er en rekkeviddeassistent som skal gjøre det enklere å kjøre mer effektivt.
Oppdateringen skal også forbedre energieffektiviteten og regenereringen, slik at bilen i sum skal få lengre rekkevidde. Volvo spesifiserer ikke hvor mye lengre rekkevidde de tror bilen vil få.
I tillegg får bilen mulighet for å forvarme batteriet før hurtiglading.
Oppdateringen rulles også ut til Polestar 2.