Hvor miljøvennlige de ladbare hybridene er, kommer i stor grad an på hvor mye de lader.
Her er Volvo flinke til å spille med åpne kort. Deres ferskeste oversikt tyder på at XC90 T8 kjører mye på strøm, men at volvosjåførene muligens lader mindre enn før.
29 prosent helelektrisk
Via diagnosesystemet har produsenten samlet informasjon om kjøremønsteret til 400 av Norges Volvo XC90 T8.
Disse dataene viser at 29 prosent av all kjøring skjer med kun elektrisitet.
Disse bilene er utstyrt med et batteri med et 9,2 kWh-batteri som på papiret skal gi 43 kilometer rekkevidde.
I 2016 var 58 prosent av alle solgte Volvo XC90 i Norge ladbare.
– Dette viser at norske bilavgifter og moderne lavutslippsteknologi nå spiller på lag og reduserer utslippene fra biltrafikk i Norge, skriver Volvo i en pressemelding.
Men ifølge tall Teknisk Ukeblad fikk oversendt for litt over et år siden, var den elektriske andelen større i 2015 enn 2016.
Data fra 341 norske Volvo-hybrider, som til sammen hadde kjørt 7 923 040 kilometer, viste at disse hadde kjørt helelektrisk 46,3 prosent av tiden.
På spørsmål om hvorfor elandelen har gått ned, svarer informasjonsdirektør Runne Gutteberg Hansen følgende:
– 49 prosent av tiden kjøres bilen på elektrisitet, da er fossilmotoren i drift mindre enn 20 prosent, for eksempel ved raske akselerasjoner eller forbikjøringer. Denne gang er analysen kun gjort for 400 XC90 T8 i Norge. Forrige gang omfattet analysen kun V60 plug-in hybrid.
- Bilsalget 2016: – Tar du vekk gulrøtter er det færre som vil velge elbil
Nærmere en liter på mila
I pressemeldinga beskriver Volvo selv XC90 T8 som er en av de «reneste og kraftigste 7-seters SUV-ene på markedet, med et utslipp på bare 49 g/km CO2 per kilometer og bransjeledende drivstofføkonomi med et forbruk på 2,1 l/100 km.»
Disse tallene er basert på den mildt sagt overoptimistiske og i beste fall veiledende NEDC-kjøresyklusen.
Våre kolleger i Dinside har testet hva XC90 T8 har av batterirekkevidde og reelt forbruk. Ikke overraskende er dette en helt annen verden enn det NEDC skisserer:
Forsiktig kjøring i minus 1-3 grader ga en helelektrisk rekkevidde på 24 kilometer.
– I hybriddrift, etter at batteriet var tomt, oppnådde vi et forbruk på 0,948 liter bensin per mil, med svært lett høyrefot, ingen bagasje og kun én person i bilen, heter det i Dinside-testen.
- Vi har sjekket de mest diskuterte punktene: 12 myter og fakta om elbil og forurensing