Man må tilbake til oljekrisen på 1970-tallet for å finne en periode med fartsbegrensning på hele autobahn-nettet. Siden har bilistenes slagord «fri fart for frie borgere» stått støtt, og det er ikke uvanlig at folk kjører med en hastighet på over 200 kilometer i timen på de 25 prosentene av Autobahn-nettet hvor det er fri fart.
Fri fart på autobahn er for tyske bilister like selvsagt som retten til å bære våpen i USA.
– Autobahn er nærmest myteomspunnet. Den er et symbol for fremgang og modernisering, og er også sterkt tilknyttet frihet. Dessuten finnes det en praktisk side. Mange bilpendler i Tyskland, sier Thomas Sommerer, som er dosent i statsvitenskap ved universitetet i Stockholm, til TT.
- Digital motorvei: Deler av autobahn settes av til førerløse biler
Utslipp og klimamål
De siste ukene har en gammel debatt om fartsgrense på autobahn kommet til overflaten igjen. Den settes i sammenheng med at Tyskland må redusere utslipp fra transportsektoren og for å oppfylle EUs utslippsmål. Samtidig må landet ta hensyn til den viktige bilindustrien.
Et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg er dannet for å finne en løsning. Utvalget foreslår høyere drivstoffavgifter og slutt på avgiftsfordeler for dieselbiler. Men forslaget som virkelig gjør at mange tyskere setter kaffen i vrangstrupen, går ut på å begrense hastigheten på autobahn til 130 kilometer i timen.
Ekspertene mener disse tiltakene samlet sett vil kunne gjøre at man oppnår halvparten av utslippsreduksjonen som trengs, ifølge Reuters, som har fått sett utkastet.
- Elektrifisering av tungtransport på E39: Kan koste 20 milliarder
Følsomt tema
Samferdselsminister Andreas Scheuer kommer fra Bayern, der både BMW og Audi holder til. Han mener ekspertenes forslag er i strid med all sunn fornuft.
En talsperson for regjeringen i Berlin har riktig nok understreket at utkastet kun befinner seg på forslagsnivå og at Tyskland fortsatt er langt unna å innføre hastighetsbegrensninger på autobahn. Ekspertenes sluttrapport blir presentert i mars.
– Dette er svært følsomt. Den tyske bilindustrien har havnet i krisetilstand etter dieselskandalen og kjøreforbudet for dieselbiler i storbyer. Det kan delvis forklare den veldig aktive motstanden mot fartsbegrensningen, som er et viktig symbolspørsmål for bilindustriens innflytelsesrike lobbyorganisasjoner, sier Sommerer.
– Dessuten bruker partier som AfD spørsmålet som et argument for hvordan eliten prøver å begrense innbyggernes handlefrihet, sier Sommerer videre.
Delte meninger
Miljøvernerne representerer et annet syn. De trekker fram både miljø- og sikkerhetssider som mulige positive effekter av fartsgrenser. Cem Özdemir, som sitter i Forbundsdagen for miljøpartiet Die Grünen, mener det er fornuftig å innføre fartsgrenser.
Ifølge en spørreundersøkelse fra meningsmålingsinstituttet Emnid svarer 52 prosent at de kan tenke seg fartsbegrensning på mellom 120 og 140 kilometer i timen på autobahn. 46 prosent er imot.
– En annen forklaring på at spørsmålet nå dukker opp igjen er miljøpartiets fremgang i Tyskland, og den bredere klimadebatten. Jeg er ikke overrasket over at det er stor støtte for fartsbegrensninger. Men den andre parten er veldig organisert og høylytt, sier Sommerer.
– Jeg tror ikke at forslaget kommer til å bli virkelighet, sier han.