Nye Veier mener at den som bygger vegen bør ha ansvaret for vegen i mange år etterpå.
– Vi arbeider med planer for garantiansvar i kontraktene. Vi har spurt oss hvorfor ikke byggekontraktene kan inneholde krav om at entreprenøren har et garantiansvar med for eksempel 20 års varighet, fortalte kommunikasjonssjef Christian Altmann i Nye Veier under konferansen Stein i vei 1. mars.
Han konkluderte med Nye Veier trolig kommer til å legge et slik garantiansvar inn i de nye utbyggingskontrakter.
– Entreprenørselskapene vi har skrevet kontrakter med så langt, er store, norske selskaper, og vi tror de vil være utmerket i stand til å håndtere et garantiansvar, sier han.
Større driftskontrakter
Nye Veier håndterer temmelig store totalentrepriser for vegbygging. Men når de samme vegene senere skal drives og vedlikeholdes, så kan det bli ganske små driftskontrakter.
– Framtidige drifts- og vedlikeholdskontrakter bør omfatte flere av strekningene vi har bygd. Mange av strekningene er for små til å lyses ut som fornuftige driftskontrakter. Det blir for mange grensesnitt, og det er stordriftsfordeler å hente. Så vi vurderer nasjonale driftskontrakter når vegstrekningene er ferdigbygd, sier Altmann til Våre Veger.
Responsen fra markedet skal ha vært god.
– Det er sikkert forskjellige syn på kontraktsstørrelse hos forskjellige entreprenører, men vi har fått positiv repsons fra mange, sier Altmann.
Hva er en garanti?
Under en paneldebatt sa Arne Aakre i bransjeorganisasjonen EBA at det har vært en del diskusjon om garantispørsmålet.
– En garanti kan være greit for bru eller tunnel, men vi har nok litt igjen før vi har definert hva som ligger i en garanti. Skal alt være som det var på utførelsestidspunktet? Skal det for eksempel ikke forekomme setninger i sideskråninger? Og hvor lenge skal asfalten vare i henhold til en garanti? spurte Aakre.
Svaret fra Altmann i Nye Veier: – Vi vil nok presentere differensierte krav til garantier. Det er rimelig å skille mellom konstruksjoner og omgivelser, for å nevne noe.