Kroatia har i mange år vært på jakt etter jagerfly som kan erstatte de for lengst utdaterte, sovjetiskbygde MiG-21-flyene.
Prosessen har halt ut i tid, blant annet på grunn av problemer med å få budsjettendene til å møtes og ved ett tilfelle at USA blandet seg inn.
Nå er det klart at de bestiller brukte tolv brukte Dassault Rafale fra Frankrike, og blir dermed det tredje landet i Europa til å anskaffe de franskbygde jagerflyene.
Avtalen er verdt 999 millioner euro, cirka ti millarder kroner, og de første av flyene skal mottas om tre år.
Franske forbindelser
I den kroatiske kampflykonkurransen sto det mellom fire kandidater: USA tilbød nybygde F-16 Bl 70, Sverige tilbød nybygde Jas-39C/D, mens Israel tilbød brukte F-16 og Frankrike altså vant fram med sine brukte Dassault Rafale.
– Alle tilbyderne har fått samme behandling, og det franske tilbudet vant på pris, opplyste den den kroatiske statsministeren Andrej Plenković på en pressekonferanse sist fredag.
Kroatia ble medlem i Nato i 2009 og EU i 2013. Plenković understreket på pressekonferansen hvor viktig det er for dem å fortsatt ha et godt forhold til de øvrige tre tilbydernasjonene som han kalte nære partnere og allierte.
Men akkurat som i Hellas i fjor høst, falt valget til slutt på Rafale F3R og de franske forbindelsene ble vektlagt av statsministeren:
– Frankrike er EUs eneste atommakt, EUs eneste faste medlem i FNs sikkerhetsråd og en Nato-alliert. Vi inngikk en avtale om strategisk samarbeid med dem i 2010, og jeg er sikker på at denne beslutningen vil bidra til å styrke våre bilaterale forbindelser, sa Plenković.
Ble stoppet av USA
Mot slutten av 2018 hadde Kroatia egentlig funnet «nye» jagerfly. Da var de blitt enige med Israel om å kjøpe tolv brukte F-16 for cirka halve prisen av det de nå betaler til Frankrike.
Men videresalg av forsvarsmateriell som er produsert i USA er avhengig av amerikanernes godkjenning, og det fikk ikke Israel i dette tilfellet.
Ifølge AP fikk ikke israelerne lov til å selge flyene før de hadde fjernet oppgraderinger på radarsystemer og avionikk, men da var ikke lenger bruktflyene så interessant for kunden.
Den kroatiske kampflyanskaffelsen ble nullstilt, og Norge var blant de sju landene Kroatia ønsket tilbud fra i starten av 2020.
Kroatia ba om tilbud på brukte F-16 både fra Norge, Hellas og Israel etter at disse hadde uttrykt interesse for salg, men det var kun Israel som leverte inn et tilbud innen fristen gikk ut i september i fjor.
Forsvarsmateriell fikk høsten 2019 formelt oppdraget om å starte arbeidet med å forsøksvis selge så mange som mulig av F-16-flyene som har vært i Luftforsvaret siden januar 1980. De skal opereres av 331 skvadron i Bodø ut dette året, før F-35A overtar også i nord.
Allerede i løpet av dette året skal to norske F-16 på museum.
F-35 til Frankrike for å bli flinkere til å samarbeide med Rafale og Eurofighter
Rafale F3R
Etter mange mislykkede salgsframstøt, eksempelvis i Norge der de var tidlig ute av bildet, lyktes det i september i fjor Frankrike og Dassault å endelig vinne en europeisk eksportkontrakt for Rafale.
Da ble det klart at Hellas skal ha minst 18 slike jagerfly fordelt på 12 brukte og 6 nybygg. Hellas har for øvrig også planer om å kjøpe F-35A.
Både de greske og de kroatiske flyene leveres i F3R-versjon. Denne oppgraderingen startet sent i 2013 og var ferdigstilt og godkjent av den franske forsvarsanskaffelsesorganisasjonen Direction générale de l’armement (DGA) fem år senere.
Blant utstyr og våpen som er integrert i F3R er det langtrekkende luft-til-luft-missilet MBDA Meteor, Thales Talios målbelysning og Safran AASM-bomber med laserstyring.
Hittil har Frankrike produsert i overkant av 200 Rafale. Flyet er også med i den finske HX-konkurransen der det er ventet en avgjørelse mot slutten av året.
Rafale brukes også av Qatar og Egypt. Etter mye om og men landet Dassaul til slutt en Rafale-kontrakt med India for fem år siden etter at avtalen ble inngått fire år tidligere.
Flere mulige kjøpere: Forsvaret varsler at F-16-flyene selges i løpet av et halvår