Volkswagen skal bygge om flere fabrikker til å produsere elbiler. Det kan bety at produksjonen av det som i dag er populære modeller må flytte.
Passat er ikke lenger den storselgeren den en gang var for VW. Nå er det SUV forbrukerne vil ha.
Dermed skal de flytte produksjonen av Passat fra Emden i Øst-Friesland til Skodas fabrikk i Kvasiny i Tsjekkia, side om side med Skoda Superb, skriver Handelsblatt.
Fabrikken i Emden skal i stedet bli en fabrikk som utelukkende lager elbiler, og den viktigste bilen som skal lages her blir den første ID-modellen.
I tillegg skal en elektrisk sedan med et format lignende dagens Passat bygges ved denne fabrikken.
Blir hovedfabrikk for ID
Dette er imidlertid ikke rett rundt hjørnet. Fabrikken i Emden er ventet å være ferdig bygget om i 2025. I tillegg bygger de om deler av fabrikken sin i Hanover, som i dag produserer Transporter. Her skal ID Buzz lages fra 2022.
ID Buzz kommer til å erstatte modeller som Touran, Sharan og Golf Sportsvan, tre modeller som ifølge Handelsblatt trolig kommer til å fjernes fra modellutvalget til VW.
Transporter vil fremdeles bygges her, men skal få en elektrisk variant og en hybridvariant i tillegg til eksosutgavene, skriver avisen.
- Tesla Model 3: Skal kunne lade på de samme hurtigladerne som andre biler
Europas største nettverk av elbilproduksjon
Emden og Hanover blir sammen med Zwickau et nettverk av fabrikker som blir blant de største i verden på produksjon av elbiler. Zwickau produserer i dag både Golf og Passat, så disse modellene blir også flyttet herfra.
Zwickau skal til gjengjeld produsere elbiler for Audi, Seat og Skoda i tillegg til Volkswagen.
Overføring av modeller til andre fabrikker skal skje gradvis. Det er ikke bestemt nøyaktig hvor dagens modeller skal flyttes, skriver VW i en melding.
- Les mer om elbil på TU Elektrisk.