Widerøe har inngått kontrakt med den brasilianske flyfabrikanten Embraer om kjøp at tre jetfly og opsjon på levering av ytterligere tolv fly. De tre nye maskinene skal leveres neste år.
Embraer E190-E2 har et betydelig lavere utslipp enn dagens fly i samme kategori. Widerøe opererer i dag en flåte på 41 canadiskproduserte fly av typen Bombardier Dash-8 turbopropell.
– Prosjektet med å få på plass denne historiske satsingen har vært en dugnad i Widerøe, der både medarbeidere og eiere har bidratt, sier administrerende direktør i Stein Nilsen.
Mindre utslipp og støy
I en pressemelding oppgir selskapet av kontrakten er signert etter et positivt utfall av uravstemninger om nye kollektivavtaler hos både piloter og kabinansatte.
Grunnen til at det norske selskapet valgte Embraer er at leverandøren tilbyr en familie av flymodeller som passer Widerøes strategi og markeder godt. Disse gir selskapet mulighet til å videreutvikle dagens ruter og satse på nye områder, heter det.
Flytypen gir betydelig lavere CO2-utslipp og mindre støy.
Ved å tilby flytypen håper Widerøe å kunne være en attraktiv underleverandør til andre flyselskap som leier inn mindre fly på enkelte strekninger.
- Tar vanligvis seks til åtte år: Boeing og Saab brukte kun tre år på å designe, bygge og få dette flyet i lufta
Tre versjoner
Embraer har produsert E-Jet siden 2004 og utvikler nå arvtakeren til E-jet familien, E2. Den kommer med moderne motor- og materialteknologi, noe som skal muliggjøre lavere drivstofforbruk og mer kosteffektivt vedlikehold enn hos forgjengeren.
E2 skal leveres i tre versjoner – E175-E2 med inntil 90 seter, E190-E2 med inntil 114 seter og E195-E2 med inntil 138 seter.
Widerøe har inngått kontrakt om levering av tre E190-E2 med 114 seter i løpet av 2018. Selskapet har i tillegg sikret seg opsjon på levering av ytterligere tolv fly.
- Nå vil også Nederland ha den: Denne bryteren finnes kun i norske F-35-fly