Microsoft har lenge siklet på det attraktive mobiltelefonmarkedet. Selv om verdien i hver telefon er mindre, selges det langt flere av dem enn alle servere, PC-er og PDA-er til sammen. Og alle har de en uimotståelig lekkerbisken felles; et operativsystem.
Lomme-PC-en er Microsofts trojanske hest når de skal erobre den godt befestede borgen som Nokia, Sony Ericsson og de andre mobilkjempene har bygget rundt sitt eget Symbian operativsystem.
Operativsystemer er selve kjernevirksomheten til datagiganten fra Seattle. Etter mye kurtise, og mange forsøk på allianser, slipes knivene. Nå skal mobiltelefonene også få Windows operativsystem. Eller mer presist; nå skal PDA-ene få mobiltelefonfunksjonalitet.
PDA-suksess
Selv om suksessen i mobilbransjen har vært mikroskopisk så langt, har Microsoft vist før at de kan få det til med ren utholdenhet og tykk lommebok. Selskapet jobbet med lomme-PC-er, eller PDA-er, i årevis uten å få gehør i markedet, mens Palm vokste seg stor og sterk.
Første etter tredje forsøk fikk Microsft det til. Nå har PocketPC-plattformen rundt 40 prosent av markedet og vokser, mens Palm sliter.
Spesielt forretningsmarkedet har trykket PDA-er med PocketPC til sitt bryst, og det er et yppelig brohode for angrepet på mobilmarkedet. Hvem ville ikke ønske seg en lommedings med alle "syvende sans"-funksjoner som i tillegg er en mobiltelefon og som kan hente e-posten med et penneklikk. Og lurer du på hva som er hovedoppslaget i Teknisk Ukeblad, der du sitter på Besseggen, er det også bare et penneklikk unna. (TU er allerede nå tilgjengelig på PDA).
Forretningsmarkedet
- Det profesjonelle markedet er målet for alle de nye mobiltelefonene med PocketPC som nå kommer, sier Microsofts markedssjef for mobilitet i Europa Annemarie Duffy. Forretningsfolk er raske til å ta i bruk nye løsninger som gir dem fordeler.
Det finnes allerede svært mange mobile løsninger til ERP, CRM og andre områder som gjør at dagens PDA-er kan kommunisere trådløst sammen med en mobiltelefon. Når disse to bygges sammen til en, vil det bety både en forenkling og en rimeligere løsning.
Selv om forretningsmarkedet er hovedmålet for Microsofts nye mobilframstøt, tror Duffy at også ungdommen vil ønske seg slike telefoner. Det var den yngre garde som for alvor tok i bruk SMS. De er også ivrige brukere av det som kalles IM, eller Instant Messaging på PC.
I dag støtter mobil IM bare tekst, men det er all grunn til å tro at dette vil bli videreutviklet til tale og bilder, og da kan det bli en alvorlig utfordrer til den, så langt overprisede, Multimedia Messaging - MMS-standarden.
IM vil sikkert også gjøre livet enklere for voksne som ikke har utviklet ungdommens SMS-tommeltotter. Duffy tror IM har mulighet til å bli den "killer application" som GPRS, og senere UMTS, trenger for å lykkes.
To modeller
Microsoft satser på to utgaver av PocketPC i dette markedet. En tilpasning vil se ut som dagens PDA-er, med full skjermstørrelse (320 ganger 240 punkter), men vil ha innebygget mobiltelefon.
For dem som synes dette blir for stort, vil det også komme en redusert utgave med mindre skjerm. Dette er først og fremst en vanlig mobiltelefon med en "PDA light" i tillegg. Begge utgavene vil ha fargeskjermer.
.